Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer pengar till Skånetrafiken

Ängelholm har redan elbusstrafik. Nästa år kommer elbussar i Landskrona och Malmö. Foto: Nobina.

Skånetrafiken får nästa år 232 miljoner kronor mer i bidrag från regionen. Totalt kommer Skånetrafikens budget att 2018 landa på 5 841 miljoner kronor. På måndagen presenterades budgeten för den skånska kollektivtrafiken och bland satsningarna nästa år finns elektrifierad busstrafik, att beställningscentralen för serviceresor tas hem i egen regi samt nya Pågatåg och upprustade Öresundståg. Även trafikinformationen ska bli bättre.

Elbussar finns redan i stadstrafiken i Ängelholm och införs under 2018 i såväl Malmö som Landskrona. Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson framhöll i samband med Skånetrafikens presskonferens på måndagen att elbussar är bra, inte bara av miljöskäl utan också därför att de är nästan bullerfria.

– Det öppnar upp helt andra möjligheter att bygga ut kollektivtrafiken och är framtiden. Vi har redan eldrift i full skala i Ängelholm och inför det fullt ut i Landskrona. I Malmö tar vi ett första steg nästa år, förklarade Linus Eriksson.

Andra nyheter i Skåne:

Skånetrafiken tar hem beställningscentralen för serviceresor i egen regi med sammanlagt 65 nya arbetstillfällen i Hässleholm. Det ska ge en ökad kontroll och trygghet för de skånska färdtjänst- och sjukresenärerna.

Av 30 beställda Pågatåg sätts 18 i trafik under 2018. Det första upprustade Öresundståget rullar ut redan i januari.

Skånetrafiken ska också fokusera på en förbättrad trafikinformation.

– Genom budgetsatsningarna får vi nu möjlighet att bättre leva upp till våra resenärers behov. Vi vet att många efterfrågar tydligare och mera lättillgänglig information och tar nu nästa steg i ett nytt program för bättre information, säger Linus Eriksson.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)