EasyMile,som tillverkar förarlösa minibussar och den stora kontinentala busstillverkaren Iveco ska tillsammans med flera andra partners utveckla fullstora, förarlösa bussar. EasyMiles förarlösa minibussar ska efter årsskiftet bland annat köras av Nobina i Kista i norra Stockholm. Utvecklingen av den fullstora, förarlösa bussen stöds ekonomiskt av den franska regeringen genom ett forsknings- och utvecklingsprogram.
EasyMiles minibuss EZ10 visades nyligen i Helsingborg av Nobina och presenterades för första gången i Sverige för ett och ett halvt år sedan. Bussen, tillverkad i Frankrike, har plats för sex sittande och sex stående passagerare. Men nu vill EasyMile alltså tillsammans med partners utveckla en normalstor, det vill säga tolv meter lång, stadsbuss.
Andra företag som ingår i partnerskapet är Sector, Transpolis, ISAE-SUPAERO, Ifsttar, Inria, och Michelin.
EasyMile utvecklade EZ10 år 2014 och modellen är idag den mest använda förarlösa minibussen. Bussen har kört 120 000 kilometer i 20 länder i helautomatisk trafik. Nu planerar företaget att utveckla tekniken till en förarlös, tolvmetersbuss med antingen hybrid- eller fullelektrisk drift.
– EasyMile ligger i framkant när det gäller utveckling av förarlös teknologi och vi är entusiastiska över att utvidga teknologins möjligheter. Varje kund har specifika behov och vi arbetar tillsammans med olika fordonstillverkare och andra leverantörer för att integrera de bästa teknologierna, plattformarna och tillverkningsprocesserna för de olka behoven, säger Gilbert Gagnaire, vd för EasyMile.
Lämna ett svar