Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kostnadsökningar för busstrafik ska stoppas

Helene Lidestam, forskare vid VTI, ska ta reda på hur kostnadsökningarna i busstrafiken kan stoppas. Foto: Ulo Maasing.

Forskare från bland annat VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, ska undersöka hur de kraftigt ökade kostnaderna för busstrafiken kan bromsas. Antalet resor med kollektivtrafik ska fördubblas till 2020, enligt regeringens mål. Men ett ökande antal resor innebär kraftigt ökade kostnader, framför allt i rusningstrafik.

Helene Lidestam, biträdande professor i produktionsekonomi vid Linköpings universitet och forskare vid VTI, har fått 5,6 miljoner kronor från Vinnova för att under fyra år undersöka hur kostnadsökningarna för framför allt busstrafiken kan stoppas.

Forskningen kommer att bedrivas tillsammans med K2, VTI och forskare vid Karlstads universitet samt med bussoperatören Nobina, Östgötatrafiken och Sveriges Bussföretag som samarbetspartners.

– Vår tidigare forskning har visat att det som driver kostnader för bussoperatörerna framför allt är trafiken under rusningstid, ålderskrav samt en lång rad särkrav från dem som upphandlar kollektivtrafiken, säger Helene Lidestam.

I rusningstrafik morgon och kväll behövs betydligt fler busschaufförer än under resten av dagen och det är svårt att få till fulltidstjänster. Särkrav kan vara alltifrån att upphandlaren kräver en viss färg på säten och gardiner till färg på bussen eller avstånd mellan stolarna. Förlorar bussoperatören upphandlingen i nästa omgång blir bussarna oanvändbara eller behöver byggas om till höga kostnader. Ålderskrav är en annan faktor som gör att väl fungerande bussar skrotas i förtid.

Även miljökraven ska synas, ur hållbarhetssynpunkt är det varken bra att bussar skrotas i förtid eller att man kör med för stora fordon.

– Resultaten skapar förhoppningsvis ett underlag för beslutsfattare inom branschen så att de kan verka för en innovativ och effektiv process för upphandling av kollektivtrafik där fokus ligger på både kostnadseffektivitet och miljö, säger Helene.

Projektet pågår till och med december 2021.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)