Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Långlinjetrafik växer starkt i Danmark – Köpenhamnsterminal efterlyses

Resandet med den lågnväga busstrafiken i Danmark växer starkt. Foto: Kombardo Expressen.

Resandet med den långväga busstrafiken i Danmark, fjernbuser, ökar kraftigt rapporterar den danska bussbranschens organisation Danske Busvognmænd. Organisationen är samtidigt starkt kritisk till att det ännu inte finns någon riktig terminal för trafiken i Köpenhamn – istället ska fler långväga bussar trängas på av- och påstigningsplatsen på Ingerslevsgade i Köpenhamn.

Nya siffror från den danska Trafikstyrelsen visar att antalet långväga busspassagerare i Danmark steg med 25 procent från 2015 till 2016, i absoluta tal från 1,2 miljoner till 1,5 miljoner. Därmed nådde man redan 2016 det antal som Trafikstyrelsen hade räknat med för 2019.

Och tillväxten fortsätter, inte minst genom att flera nya aktörer har etablerat sig på marknaden för expressbussar i Danmark: Kombardo Expressen, Sortbillet och FlixBus.

I en analys av marknaden räknar FlixBus med att det totala antalet bussresenärer till och från Köpenhamn har stigit med 33 procent från 2015 till 2017. Då har man extrapolerat, alltså skrivit fram, siffrorna för november och december i år eftersom den statistiken ännu inte finns klar.

FlixBus har som mål att årligen ha tre miljoner passagerare i Danmark, uppger företagets landschef i Danmark, Winnie Højer, för Danske Busvognmænd.

Hon tillhör dem som efterlyser en vettig terminallösning i Köpenhamn. Som det nu är får busspassagerare stiga på och av på en cykelbana, medan förare riskerar livet när de lastar i och ur bagage mot körbanan.

– Förhållandena är direkt farliga. Ska det behövas trafikoffer för att politikerna ska få upp ögonen, frågar Danske Busvognmænd.

Organisationen har i 25 år kämpat för att få till stånd en fjärrbussterminal i den danska huvudstaden.

Nyligen har man också gjort en kort video om hur cyklister och busspassagerare tvingas att trängas på gatan:

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)