Sala kommun följer exemplet från grannstaden Avesta och inför avgiftsfri busstrafik nästa år. Politikerna i kommunfullmäktige har nu slutgiltigt sagt ja till nolltaxa trots ökade kostnader och osäkerhet om vad det innebär för bussresandet. En utvärdering ska göras 2019.
En utredning som kommunen lät göra tidigare i år konstaterade att det är svårt att förutsäga hur avgiftsfri kollektivtrafik påverkar resandeströmmar och vilka målgrupper som ökar sitt resande med buss.
Att kostnaderna för kommunen ökar när busstrafiken inte får några biljettintäkter är klart, även om kostnadsökningen under det första året väntas landa på endast 800 000 kronor, vilket förklaras av att en mycket stor del av resandet idag görs med skolkort som redan btalas av kommunen.
Men om nolltaxan blir lyckad, alltså leder till ett påtagligt ökat resande kan det bli betydligt dyrare eftersom kapacitetsproblem kan uppstå på tider då många elever reser till och från skolan. Det kan leda till att man måste förstärka trafiken på flera linjer till en kostnad av närmare tre miljoner om året.
Lämna ett svar