Säkerheten för barnen har ökat, men alltför lite har hänt på åtta år när det gäller skolskjutsarna. Det anser NTF som har jämfört läget idag med läget år 2009 när det gäller vilka krav som kommunerna ställer på de skolskjutsar de upphandlar. För den upphandlade skolskjutsen ställer 39 procent av kommunerna högre krav idag än 2009 och när det gäller linjetrafiken ställer 47 procent av kommunerna högre krav.
– Det är glädjande att kommunerna ställer högre krav på framför allt linjetrafiken, men samtidigt är det oroande att det ändå hänt så lite. Fortfarande är det alltför många barn som till exempel måste korsa en trafikerad väg för att ta sig till sin hållplats eller färdas utan möjlighet att använda bälte, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.
I årets undersökning, som är en uppföljning på undersökningen från 2009 har NTF ställt 16 frågor till landets samtliga kommuner. 171 kommuner har svarat. Med svaren som grund har varje kommun fått ett betyg för sin upphandlade skolskjuts och ett betyg för sin skolskjuts med linjetrafik.
Extra viktigt, menar NTF, är att barnen slipper korsa vägen för att ta sig till hållplatsen samt att det finns bälten i bussen. Därför har dessa båda frågor viktats extra, vilket ger ett betyg mellan 0 och 10.
När NTF jämför de kommuner som finns med i undersökningen både 2009 och 2017 visar det sig att medelbetyget för upphandlad skolskjuts har gått från 7,0 till 7,5 och för linjetrafiken från 2,6 till 3,2.
– Det är fortfarande generellt säkrare för barnen att åka i en upphandlad skolskjuts än med linjetrafik, kraven som ställs är högre. Men vi hittar också kommuner som får full pott, 10 i betyg, för kraven på linjetrafik så det går att ställa krav på säker skolskjuts för alla barn, säger Marie Norén.
Den kompletta listan över kommunerna hittar du här.
Lämna ett svar