Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussar ökar snabbt i Europa

BYD är störst på den europeiska elbussmarknaden. Här är en stadsbuss från BYD i trafik i Eskilstuna. Foto: Transdev.

Marknaden för elbussar ökar snabbt i Europa, och det är batteribussarna som dominerar stort. Laddhybrider, trådbussar och bränslecellsbussar är nu enbart små nischmarknader. Det framgår av en analys av utvecklingen för elbussar i Europa som den brittiska facktidningen Passenger Transport har gjort.

Om man bortser från minibussar och från CIS-länderna, det vill säga Ryssland, Kazakstan, Ukraina och Vitryssland, fick busstillverkarna beställningar på sammanlagt 1 246 elbussar i Europa. Det är mer än dubbelt så många som året innan då 530 elbussar beställdes.

Av de elbussar som beställdes 2017 var 1 050 battrribussar, 79 trådbussar, 96 laddhybrider och 21 bränslecellsbussar.

60 procent av laddhybriderna och batteribussarna laddas via pantograf. Där dominerar tekniken med pantograf som är monterad på busstaket över pantografer som sänks ner från laddstationen.

De länder som har flest elbussar i trafik eller beställda är Storbritannien, följt av Nederländerna. På tredje plats, med nästaan lika många bussar, kommer Frankrike och Polen.

Största tillverkare på den europeiska elbussmarknaden var vid årsskiftetn BYD med totalt 386 bussar i trafik eller beställda – av dem svarade BYD och brittiska ADL gemensamt för 171.

Solaris, VDL och Volvo var övriga tillverkare med minst 200 elbussar beställda eller i trafik i Europa. Totalt fanns 2613 elbussar i trafik eller var beställda i Europa vid årsskiftet, rapporterar Passenger Transport.

Av större städer i Europa är tyska Wiesbaden först med ambitionen att elektrifiera hela sin bussflotta på 220 bussar. Målet är att samtliga bussar ska vara batteridrivna inom fyra år.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Och i kina räknar man elbussarna i 100 tusentals… Det går fort nu.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)