Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Här kommer midibussen som laddas på 20 sekunder

Den här elektriska midibussen i Singapore laddas på 20 sekunder under hållplatsuppehåll. Bild: Nanyang Technological University.

En elektrisk midibuss som laddas på 20 sekunder lanserades i veckan i Singapore. Laddningen sker på hållplatser medan passagerare stiger på och av. Den blixtsnabba laddningen gör det möjligt för bussen att köra två kilometer, vilket gör att den utan problem när nästa hållplats med laddstation. Dessutom lagras energi för 30 kilometers körning i bussens batterier. Någon depåladdning behövs inte.

Den teknik som används i bussen är likartad de extremt snabbladdade bussar, TOSA, som har utvecklats av ABB i samarbete med den schweiziska busstillverkaren Hess. Bussarna trafikerar en linje i Génève och en av dem går dessutom i trafik i Davos under toppmötet World Economic Forum som just nu pågår där.

Midibussen är tänkt att användas som en ”shuttle”, alltså för lokal trafik i stadsdelar, inom campusområden, flygplatser med mera. I Singapore ska bussen gå i trafik mellan NTU:s studentbostäder och ett område för innovationsföretag och – utbildningar.

Tanken är att fordonet ska vara lika energieffektivt som en spårvagn, men utan behov av räls eller luftledningar. Att anlägga en linje tar bara några veckor för bygget av laddstationer och hjållplatser. Tekniken bygger på Bollorés Bluetram och bussen ska nu testas i trafik under två år.

Den extremt snabbladdade midibussen i Singapore är utvecklad av Nanyang Technological University(NTU) i Singapore i samarbete med ett dotterbolag till franska Bolloré Group. Gruppen har närmare 60 000 medarbetare och verkar inom en rad olika områden, bland annat energilagring och elfordon. NTU samarbetar med Volvo Bussar om ett projekt med självkörande elbussar i Singapore som vi nyligen rapporterat om.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)