Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiär för ny Sprinter från Mercedes-Benz

Mercedes-Benz hade på onsdagen premiär för sin nya Sprinter. Foto: Daimler.

Mercedes-Benz storsäljande Sprinter premiärvisades på tisdagen i den tyska staden Duisburg inför ett stort mediauppbåd. Nya Sprinter kommer att finnas på marknaden i juni, men redan nu tar Mercedes-Benz emot beställningar på det som är tillverkarens första helt uppkopplade transportbil. Nya Sprinter finns både som minibuss, skåpbil och lastbil. Från 2019 kommer Sprinter också att finnas i eldriven version.

Sprinter lanserades för förstagången för mer än 20 år sedan. Den nuvarande modellen har funnits på marknaden sedan 2006. Enbart i fjol såldes mer än 200 000 Sprinter i hela världen.

Nya Sprinter finns både som minibuss, skåpbil och lastbil och kommer att finnas i hela 1 700 versioner, beroende på kaross, drivlina, utformning av förarplatsen, karosslängd, lastkapacitet, lastutrymmets höjd och olika utrustning. Som buss kan den fås med upp till 19 + 1 platser.

Eldrift
Nästa år lanseras de olika versionerna av Sprinter ärven för eldrift. Räckvidden uppges av tillverkaren anpassas till det användningsområde som köparen har för fordonet.

Mercedes-Benz uppger att driftskostnaderna för den elektriska versinen v Sprinter ligger i nivå med dieseldrivna versioner.

Nya Sprinter kommer också att vara helt uppkopplad via två digitala system med tjänster för kontroll av vagnpark, fordon, förare och lägesbaserade tjänster. Det kan handla om bland annat en fordonsövervakning, kommunikation inom vagnparken och mellan fordonen och trafikledningen, underhåll och reparationer och en digital körjournal.

Fordonsövervakningen rapporterar alla fordonsdata liksom hur fordonet används över en given tidsperiod. En annan tjänst håller reda på fordonets placering, nästan i realtid liksom när fordonet kör in i eller lämnar ett avgränsat område, så kallad geofencing. Genom en särskild app underlättas fordonets kommunikation om exempelvis service och servicebehov. Dynamisk ruttplanering underlättar exempelvis anropsstyrd trafik.

Mångmiljardinvesteringar
Säkerhetsutrustningen har mycket gemensamt med Mercedes-Benz personbilar: radarbaserad avståndskontroll, aktiv bromsassistans och assistans som varnar om man avviker från sitt körfält tillhör standardutrustningen. Som tillval finns ett särskilt parkeringspaket med kamera som ”ser” 360 grader runt fordonet. Paketet kan kompletteras med en funktion som hjälper föraren att hålla koll på den döda vinkeln och som bromsar bussen automatiskt om det finns andra fordon eller fotgängare bakom fordonet.

Totalt gör Mercedes-Benz stora investeringar i sin nya Sprinter. Daimlers koncernchef Dieter Zetsche uppgav på premiären att man gör en global investering på ungefär 2,5 miljarder euro (nästan 25 miljarder SEK) i lanseringen av nya Sprinter: utvecklingsarbete, globalt produktionsnät, försäljning och eftermarknad.

I den största Sprinterfabriken i Düsseldorf samt i fabriken i Ludwigsfelde, Brandenburg, investerar Mercedes-Benz 450 miljoner euro (cirka 4,4 miljarder SEK). I Argentina investerar man 150 miljoner dollar (1,2 miljarder SEK) och i USA bygger man en ny produktionsanläggning för Sprinter, samtidigt som man bygger ut den befintliga för totalt 500 miljoner dollar (cirka 4 miljarder SEK).

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)