Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bergkvarabuss: Vi prioriterar trygghet

Bussen hade inga tekniska brister och resan planerades och genomfördes inom ramen för gällande lagstiftning om arbetstids- och kör- och vilotidsregler. Det framhåller Bergkvarabuss i en kommentar till den rapport som Statens Haverikommission presenterade på torsdagen om den svåra bussolyckan i Sveg, Härjedalen i början av april i fjol. Vid olyckan omkom tre personer och många skadades.

I sin offentliga kommentar skriver Bergkvarabuss att haverikommissionens utredning slår fast att ”bussen inte hade några tekniska brister som kan ha förorsakat avåkningen och att resan planerades och genomfördes inom ramen för gällande lagstiftning om arbetstids- och kör- och vilotidsregler”.

Företaget kommenterar också haverikommissionens bedömning att föraren av olycksbussen sannolikt var påverkad av trötthet. ”Hans insats föregicks av erforderlig ledighet och en period av relativt korta arbetsdagar. De aktuella väderförhållandena utgjorde inga särskilda omständigheter”, kommenterar Bergkvarabuss.

Företaget framhåller att man prioriterar trygghet och att man under många år i snabb takt har förnyat fordonsflottan för att kunna erbjuda största möjliga säkerhet.

”Ny teknik gör inte trafiken helt riskfri, men den ger starkt stöd till föraren och kan avvärja många olyckor. Genom god utbildning av medarbetare, såväl inom det tekniska området som inom det kommunikativa, och genom noggrann planering har vårt mål alltid varit att erbjuda högsta service med minimala risker”, skriver Bergkvarabuss i sin kommentar till haverikommissionens rapport.

Man framhåller också att man under de elva månader som gått sedan den svåra olyckan ”ytterligare har förädlat våra system för riskbedömning och åtgärdsplanering. I den processen har nattarbetet haft en central plats. En säkerhetsfilm, i likhet med de som visas före flygavgång, har tagits fram och visas idag före varje avresa. I filmen påpekas bland annat vikten av att vara bältad ombord. Vi välkomnar Haverikommissionens förslag till tekniska lösningar, där exempelvis en signal indikerar om någon resenär är obältad”.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Att påstå att man prioriterar trygghet är fruktansvärt från Bergkvaras sida, detta är enligt mig ren lögn.

    1) Någon konsekvensanalys kan rimligen inte ha gjorts.

    2) Man skickar inte iväg en förare som haft en i det närmaste full arbetsvecka på en nattkörning efter enbart ca:30 tim veckovila, minimum är i detta fall minst 45 tim vila.

    3) På denna typ av ren nattkörning är 2 förare närmast ett krav, oavsett vad lagen säger.

    4) Rutten skall planeras tillsammans med kund och förare för att säkerställa att det finns nattöppna restauranger eller liknande där föraren kan lämna bussen för rast någorlunda avskilt för att få så bra återhämtning som möjligt.

    5) Vad jag förstår har föraren enbart fått ca:24 tim på sig för att förbereda sig mentalt.

    6) Det krävs en viss vana att köra en dubbeldäckare, dessa uppför sig något annorlunda än en normalhög buss.

    Man blir bara ledsen och besviken när man inser hur man behandlar säkerheten.
    Att enbart gömma sig bakom regelverket är sorgligt.
    Vanligt sunt förnuft måste finnas med i planeringen.

    Som exempel kan jag hänvisa till det åkeri jag jobbar på.
    Förare får inte köra dubbeldäckare på en långresa utan att ha fått en viss vana på ett sådant fordon.
    Ren nattkörning utföres enbart med dubbelbemanning, detta är ett krav från åkaren.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)