Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriska expressbussar för FlixBus /uppdaterad/

Så ska de se ut, de första helelektriska expressbussarna som sätts i trafik i april av FlixBus.

Det snabbt växande europeiska expressbussföretaget FlixBus ska börja med långlinjetrafik med helelektriska bussar. FlixBus blir därmed först i världen med att testa elbussar i långväga busstrafik. I april ska de första helelektriska långlinjebussarna sättas i trafik mellan Paris och Amiens i Frankrike. Bussarna levereras av kinesiska Yutong.

Därefter följer Tysklands första expressbusslinje som ett led i FlixBus expansion av linjenätet. Det blir en ny linje mellan delstaterna Hessen och Baden – Württenberg som ska trafikeras med helelektriska bussar.

Det blir kinesiska Yutong som levererar elbussarna till trafiken mellan Paris och Amiens, en sträcka på cirka 150 kilometer.

Enligt uppgifter från Yutong klarar bussarna en sträcka på cirka 200 kilometer på en laddning. Två elbussar ska sättas in på linjen.

– Vi vill vara med och utveckla framtidens mobilitet. Även om elbussar idag är mycket dyrare att köpa är vi övertygade om att den här investeringen i framtiden kommer att löna sig. Samtidigt är det här en signal till busstillverkarna att driva på utvecklingen av alternativ till dieseldrift, säger FlixBuschefen André Schwämmlein.

Som vi nyligen rapporterat kommer FlixBus från den 23 mars även att börja köra tåg under namnet FlixTrain.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)