Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

En ny generation stadslejon från MAN

Nya generationen Lion´s City från MAN lanseras först som 18-meters ledbuss och 12-meters normallång stadsbuss. Först kommer dieselversionerna. Efterhand följer en rad versioner. Foto: Ulo Maasing.

MAN introducerar nu en helt ny generation stadsbussar. Nyligen presenterades de första exemplaren av nykomlingarna för media från hela Europa, vilket vi tidigare rapporterat om. Här ser vi lite närmare på nyheterna från Scanias broderföretag i Tyskland som under en rad år har haft stora framgångar med sina stads- och regionbussar på den svenska marknaden. Senast vann man en upphandling av 182 bussar till Svealandstrafiken.

Nya Lion´s City kommer också att finnas som lätthybrid. Däremot lämnar MAN hybridbussarna med nuvarande teknik bakom sig. Foto: Ulo Maasing.

I veckan kommer omkring 1500 MAN-kunder från hela världen att få stifta närmare bekantskap med nykomlingarna på MAN Bus Days i München. Även om MAN kommer att visa hela sin produktpalett där med bussar från MAN och Neoplan kommer nya Lion´s City säkert att stå i fokus för många av besökarna.

Nya Lion´s City är nämligen inte bara en uppdaterad eller ansiktslyft version av dagens Lion´s City. Det är i realiteten en helt ny buss som avlöser den nuvarande generationen som lanserades för arton år sedan.

Ny är drivlinan som också kan fås som lätthybrid (MAN EfficientHybrid), individuell hjulupphängning på framaxeln, genomgående LED-belysning och en ny, modulärt uppbyggt inredning.

Nya Lion´s City kommer att finnas i en rad versioner.

Först ut blir en normallång, 12-meters buss och en 18-meters ledbuss, båda med MAN:s helt nya dieselmotor D15. Efterhand kommer fler versioner: lätthybrid, gasmotor och elmotor, likaså en 15-meters, treaxlad version. Däremot kommer MAN att sluta med produktionen av hybridbussar. I likhet med Daimler anser MAN att hybridbussen blir en närmast överflödig produkt som är positionerad mellan fullelektriska bussar och lätthybrider.

Såväl strålkastare som baklyktor utgörs av LED-lampor. Under strålkastaren finns varselljusen, även de LED. Designen känns igen från nya Lion´s Coach. Foto: Ulo Maasing.

Släktskapen tydlig
All produktion av nya Lion´s City, samtliga versioner, kommer att ske i MAN:s fabriker i Starachowice, Polen.  Produktionen startar i augusti i år.

Parallellt med introduktionen av nya Lion´s City kommer den nuvarande generationen av Lion´s City att fortsätta tillverkas en tid. Det betyder till exempel att de bussar som Svealandstrafiken får tillhör dagens generation.

Aktern präglas av stora, svarta ytor samt baklyktor och körriktningsvisare med LED-lampor. Motorn är placerad stående på vänster sida. Foto: MAN.

– Det är praktiskt omöjligt att starta produktion av alla versioner samtidigt. Men vi kommer att senare i år, bland annat på IAA i Hannover, kunna presentera fler nyheter, säger Jan Aichinger, marknadschef vid MAN Bus & Coach.

Enligt vad Bussmagasinet.se erfar kommer MAN att ta emot order på gasversionen av nya Lion´s City från början av nästa år och leveranserna kommer igång under senare delen av 2019. Den treaxliga 15-metersversionen följer efter gasbussen. Men under tiden kommer dagens modeller att finnas på marknaden .

Även om det handlar om en ny buss är nya Lion´s Citys släktskap med dagens generation tydlig. Den karakteristiska, svarta panelen under framrutan finns kvar, likaså inslagen av krom. Fast formgivarna har mjukat upp linjerna.

Strålkastarna är nya och följer samma formgrepp som på turistbussen Lion´s Coach som lanserades förra året. Såväl strålkastare som baklyktor utgörs nu av LED-lampor som standard. MAN uppger att deras livslängd är upp till 10 000 timmar innan ett lampbyte är nödvändigt. Både i halvljus- och helljusläge ger LED-lamporna omkring 50 procent mer ljus än halogenstrålkastare. Spridningen är bättre och räckvidden avsevärt längre.

Varselljuset utgörs av ett band LED-lampor under strålkastarna.

Även på sidorna och i aktern har MAN:s designers arbetat mycket med glas och svarta ytor. Ett brett, svart band under de stora sidofönstren ger bussen en elegant karaktär, även om kanske inte alla delar den uppfattningen.

Sidopanelerna är i kompositmaterial och lätta att byta ut vid en skada. Användningen av komposit och glas i kombination gör att sidoväggarna behåller sin hållfasthet, samtidigt som fordonets vikt kan minskas något.

Nya Lion´s City utrustas med MAN:s helt nyutvecklade motor D15 som är effektivre men också betydligt mindre och lättare än den D20-motor som finns i den hittillsvarande generationen av Lion´s City. Foto: Ulo Maasing.

Helt ny motor
Med nya Lion´s City har även en helt ny motor från MAN premiär, D15. Det är en nioliters diesel som finns i tre versioner på 280, 330 och 390 hästkrafter. Motorn klarar redan nu de emissionskrav, Euro 6d, som gäller från den 1 september 2019. Till skillnad mot vad som är vanligt introducerar MAN den nya motorn först på Lion´s City och senare på företagets lastbilar.

D15-motorn är betydligt mindre än föregångaren D20, vilket också gör den lättare. Placeringen är stående baktill på vänster sida. Bredvid motorn ryms tre sittplatser. Motorn är också en stor del av förklaringen till att tolvmetersversionen av nya Lion´s City är 1 130 kilo lättare än dagens generation. Över ett ton i minskad vikt innebär också en betydande minskning av bränsleförbrukningen, likaså av utsläppen.

Till det kommer den lätthybrid, MAN EfficientHybrid, som nu lanseras, samtidigt som MAN med nya Lion´s City låter hybridversionen av stadsbussen gå i graven. Även om ett 50-tal sådana rullar i Stockholms innerstad och några i Uppsala har MAN:s hybridbuss knappast varit någon försäljningsmässig dundersuccé. Men det är inte därför MAN överger hybriderna och satsar på lätthybrider (kompakthybrider) och fullelektriska bussar när det gäller elektrifierad busstrafik.

Minskad bränsleförbrukning
Istället gör företaget samma marknadsanalys som tidigare Daimler Buses – att de stora hybridernas tid är förbi. Antingen lätthybrid eller fullt elektriskt vid sidan av diesel, biodiesel eller gas.

MAN:s EfficientHybrid kan enklast beskrivas som en liten, elektrisk hjälpmotor som kompletterar dieselmotorn och bidrar till en minskad drivmedelsförbrukning på upp till 16 procent.

Kompakthybriden består i princip av relativt liten generator/elmotor samt små superkapacitorer på taket. Generatorn omvandlar bromsenergi som lagras i supercapacitorerna. Energi därifrån gör att bussens elförsörjning blir oberoende av själva drivlinan. Det avlastar dieselmotorn och gör det möjligt att automatiskt stänga av motorn vid exempelvis hållplatser eller trafikljus.

När bussen accelererar levereras elström från supercapacitorerna till elmotorn som hjälper till vid acceleration och minskar både bränsleförbrukning och buller. Däremot kan bussen inte köras på enbart el, till skillnad från fullskaliga hybridbussar.

Bussen har till skillnad från ”vanliga” hybridbussar ett 48-volts elsystem. Därmed behövs inte någon särskild verkstadsutrustning eller särskilda säkerhetsåtgärder som vid högvoltsystem.

Stolarna är nya och väggmonterade. Vid mittdörren finns plats för rullstol och/eller barnvagn. Foto: Ulo Maasing.

Ny interiör
Interiören är helt ny. Den invändiga belysningen utgörs av indirekt, varm LED-belysning, betydligt behagligare än de lysrör som finns i många stadsbussar.

Liten förändring som betyder mycket för den stående. De längsgående stödstängerna är inte längre runda utan ovala i tvärsnitt. Ökar bekvämligheten mer än man kan tro. Foto: Ulo Maasing.

Interiörbelysningen kan också fås som LED-slingor i upp till 100 färger. Särskild vikt har lagts vid att föraren ska störas så lite som möjligt av reflexer från ljuset från passagerarutrymmet.

Dörrarna är 10 centimeter bredare än på dagens Lion´s City. Det bidrar till att korta på- och avstigningstiderna.

Även stolarna är nya och upphängda i skenor i  väggarna utom vid hjulhusen. Det ger ett luftigare intryck men underlättar framför allt städningen. Upphängningen gör det också möjligt med en flexibel inredning. När vi har provat stolarna känns de både bekvämare att sitta i och lättare att ta sig i och ur än dagens stolsgeneration på Lion´s City.

En liten detalj som faktiskt gör det klart behagligare för ståplatspassagerare är att de längsgående stödstängerna som man håller sig i inte längre är runda utan ovala i tvärsnitt.

Den upphöjda förarplatsen är också ny. Foto: MAN.

Ny förarplats
Även förarplatsen är ny. Föraren sitter upphöjd och möter passagerarna i ögonhöjd. Knappar, reglage och instrument är placerade i tre zoner för att underlätta för föraren, inte minst ergonomiskt. Zonindelningen bygger på hur frekvent användningen är.

Mugghållare och USB-uttag finns i sidopanelen till vänster om föraren, medan ett rack för ytterligare utrustning finns som tillval med placering till höger om instrumenteringen.

Förarstolen har fått nya justeringsmöjligheter.

Komforten för såväl förare som passagerare har förbättrats genom att nya Lion´s City är den första stadsbuss från MAN som får individuell framhjulsupphängning. När ett hjul på ena sidan exempelvis kör över ett gupp eller en grop känns det betydligt mindre på motsatt sida av bussen än med dagens lösning.

Stötdämparna är också nya och dämpar enligt tillverkaren vibrationer på ett helt annat sätt än hittills.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)