Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tuffare krav på taxameterfri taxi

Regeringen vill skärpa kraven på Uber och andra txibolag som kör utan taaxameter.

Regeringen kommer att skärpa kraven på taxibranschen i ett lagförslag som presenteras på måndagen. Den nya lagen tvingar taxibolag att ansluta sig till en av två kategorier. Antingen kör man med taxameter, eller också (som exempelvis Uber) utan. Taxibolag som kör utan taxameter måste vara anslutna till en beställningscentral som tar emot bokningarna.

Från beställningscentralen ska kunden få ett fast pris för resan och dessutom vara säker på att föraren har taxilegitimation och tillstånd för taxitrafik.

Centralen behöver inte vara bemannad utan kan utgöras av en app eller en hemsida på nätet. Centralerna ska också samla in uppgifter om resorna och lagra dessa samt på begärn lämna ut uppgifterna till Skatteverket.

Det nuvarande systemet, med krav på taxameter och redovisningscentral, kommer att finnas kvar. Lagändringarna gör att regeringen kommer att ta bort dagens möjlighet till dispens från kravet på taxameter. I och med att möjligheten till dispens tas bort får Skatteverket bättre möjligheter att kontrollera alla taxiföretag, vilket i sin tur skapar förutsättningar för en sund konkurrens inom yrkestrafiken.

– Taxitrafik är en viktig del av det svenska transportsystemet. Vi kan se att nya tekniska lösningar och affärsmodeller har dykt upp inom taxinäringen. Det är då viktigt att vi har tydliga regler som säkerställer en sund konkurrens samt trygghet för kunden och arbetstagaren – samtidigt som vi bejakar den tekniska utvecklingen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Aktörer som Uber och liknande får enligt Tomas Eneroth anpassa sig efter regelverket.

– Annars måste de upphöra. Vi kommer inte att tveka kring att den som bedriver taxiverksamhet måste uppfylla de här kraven, säger Tomas Eneroth till Dagens Nyheter.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)