Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kartläggning hos bussbolag öppnade för kraftigt minskad energianvändning

Magnus Elofsson, vd för KE ´S Bussar. Foto: Ulo Maasing.

Bussbolaget KE´S Bussar i Fjärås i Halland har minskat sin energianvändning med elva procent. Eftersom 98 procent av företagets totala energianvändning bestod av bränsle handlar det om stora pengar som företaget sparar. Effektivare energianvändning bidrar också till minskad miljöpåverkan. Men få företag i transportsektorn känner till att de kan få stöd från Energimyndigheten för att kartlägga sin energianvändning, själva grunden för effektiviseringen.

Stödet är avsett för små och medelstora företag, men inom transportsektorn har både intresset och kännedomen om stödet varit lågt, enligt Energimyndigheten. Ett av få bussföretag som har utnyttjat stödet är KE´S Bussar i Fjärås i Halland, skriver Energimyndigheten i ett reportage på sin hemsida.

Det stöd som små och medelstora företag kan få kan verka blygsamt, upp till 50 000 kronor, och kan ses som ett startbidrag för effektivare energianvändning. Stödet används för att genomföra en energikartläggning med förslag på energieffektiviserande åtgärder. Företagen får hjälp att komma igång med en energikartläggning, likaså få stöd före, under och efter kartläggningen.

Det var också så KE ´s Bussar började sin energieffektivisering. Man skickade in en ansökan om stöd för energikartläggning till Energimyndigheten. Med hjälp av konsulter genomfördes kartläggningen och med den som grund arbetar företaget nu med att genomföra en rad åtgärder för att minska sin energianvändning.

Kartläggningen visade att bussförarna har en nyckelroll för att minska energianvändningen.

– Vi vill att när bussen inte rullar ska den stängas av, eller att föraren släpper på gasen några millimeter vid rätt tillfälle så att bussen använder mindre bränsle, berättar företagets vd Magnus Elofsson i reportaget på Energimyndighetens hemsida.

Mindre tomgångskörning och kurser i Ecodriving är redskap för minskad bränsleförbrukning. Den största investeringen i sammanhanget är att installera ett verktyg för Ecodriving i bussarna.

– Vi ser att förarna engagerar sig och att man pratar om det. Vi vill att det blir en utmaning för en själv att se hur snålt man kan köra, s-ger Magnus Elofsson.

Andra åtgärder är att kolla däcktrycket oftare och att byta verkstadens oljepanna mot luft/vattenvärmepump. Dieseln har bytts mot HVO och företaget har bytt sin dieseltank från 10 till 50 kubikmeter för att minska transporterna till depån.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)