Den brittiska transportjätten Stagecoach satsar nu på att radikalt pressa biljettpriserna på sightseeing med buss. Den 23 april lanseras företagets nya koncept megasightseeing.com i London, men redan nu kan man köpa biljetter till bussarna. För andra företag som kör med open-top-bussar i den brittiska huvudstaden blir nykomlingen en tuff konkurrent, både när det gäller priset och hur mycket man får se under turen.
Priskonceptet är hämtat från Stagecoach mycket framgångsrika expressbussverksamhet megabus.com som finns i såväl Storbritannien som USA och Kanada. Precis som på megabus.com i Storbritannien är priset på megasightseeing.com ett pund (knappt 12 SEK) plus den sedvanliga bokningsavgift på 50 pence som även megabus.com tar ut.
Idag är det lägsta förköpspriset på någon av Londons sightseeingbussar 19 pund (cirka 224 SEK), men i allmänhet ligger priset hos de stora operatörerna på mellan 26 och 37 pund (C:a 305 – 435 SEK), i synnerhet om biljetten köps samma dag., Ibland ingår dock mer än själva sightseeingen i priset, exempelvis en tur på Themsen eller rabatterade biljetter till olika attraktioner.
Precis som för megabus.com är nätet den enda försäljningskanalen för biljetter, men biljetter kan köpas ända fram till avgång för den aktuella turen. Det kommer alltså inte att finnas någon ”inkastare”/biljettförsäljare på någon av de tre hållplatserna i den brittiska huvudstaden. Bussföraren kontrollerar bara biljetterna, men kan i mån av tid assistera kunden med köp på nätet. Dock bara fram till tre minuter före avgång.
Bussarna avgår en gång i timmen mellan klockan 10 och 17. Under högsäsong utökas turlistan.
Men priset är inte det enda konkurrensmedlet för denna senaste satsning från Stagecoachmagnaten Brian Souter. Megasightseeing.com hävdar också att passagerarna får se mer under den två timmar långa turen än på någon annan sightseeingbuss i London: upp till 50 sevärdheter. Andra hop-on, hop-off-turer har sina linjer upplagda så att man måste göra flera resor för att se lika mycket.
Ingen guide finns ombord. Guidning sker genom högtalare med information som är GPS-styrd.
Ett minimum av personal är en anledning till att megasightseeing kan hålla låga priser. Själva bussarna är en annan.
Trafiken körs med nio Dennis Trident dubbeldäckare som tidigare har gått i vanlig linjetrafik i London. De har byggts om av Alexander Dennis, ADL till fyra bussar med helt öppet övre plan och fem med delvis täckt övervåning.
Förutom kostnaderna för att ”cabba ner” bussarna och ge dem en ny inredning var alla investeringar gjorda sedan tidigare och bussarna hade gjort sitt ordinarie jobb i Londontrafiken.
Lämna ett svar