Länstrafiken i Norrbotten spräcker budgeten för 2017 med 20 miljoner.”Mycket allvarligt”, säger Länstrafikens ordförande Maria Stenberg(S) som nu snabbt vill ha fram en handlingsplan för att få styrsel på ekonomin i länstrafikbolaget.
Kennet Johansson, vd för Länstrafiken i Norrbotten och chef för den regionala kollektivtrafikmyndigheten där Maria Stenberg också är ordförande säger till Norrbottens-Kuriren att förlusten främst beror på att index för dieselkostnader har ökat.
– Framför allt första delen av 2017 var det stor skillnad jämfört med året innan. Det är ungefär tolv miljoner av förlusten som härrör från dieselindex, säger han till tidningen.
Samtidigt ställer han sig frågande till hur det kan komma sig att dieselindex har ökat.
Bidragande till förlusten är också en reglering av kostnaderna för busslinjen Haparanda – Umeå som länstrafikbolagen i Norrbotten och Västerbotten gemensamt ansvarar för. Likaså en investering i biljettmaskiner.
Johansson säger till Norrbottens-Kuriren att förlusten har kommunicerats till styrelse och politiker under året, men styrelseordföranden Maria Stenberg håller inte med utan säger att ”det fanns information men absolut inte att förlusten skulle bli så här stor”.
Enligt Kenneth Johansson finns det ingen risk att utvecklingen i år är på väg åt samma håll som i fjol. Men styrelseordföranden är inte lugnad.
– För det första känns det ju inte alls bra att en stor del av förlusten ska bero på ett index som ingen förstår sig på. För det andra är vi på väg in i en verksamhet med tågpendling och då gäller det verkligen att ha koll på ekonomin, säger hon till Norrbottens-Kuriren.
Länstrafikens förlust har utlöst ett veritabelt ordkrig bland politikerna i Norrbotten. Oppositionsrådet Mattias Karlsson säger till Norrbottens-Kuriren att han ”är otroligt förbannad över beskedet om det totala haveriet på länstrafiken”.
Socialdemokratiska politiker är mildare i sitt omdöme. Luleås kommunalråd Lenita Ericson(S) säger att hennes ”bild är inte att bolaget skötts dåligt” medan Kristina Zakrisson(S), kommunalråd i Kiruna säger tt ”vi har fått information och förklaringar”.
Jens Sundström(L), oppositionsråd i regionen, vill se en utredning av SCB:s dieselindex, men öppnar samtidigt för nerskärningar i trafiken.
– Vi har stomlinjer som har en självförsörjandegrad nedåt tolv procent. De bör läggas ned. Ett annat sluttande plan är bussgods, säger han till Norrbottens-Kuriren.
Lämna ett svar