Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolis: Privata alternativ tar ansvar för förarbrist

Keolis egen bussförarskola har på ett år utbildat 180 nya förare. Foto: Ulo Maasing.

Keolis egen trafikskola har på ett år utbildat nästan lika många nya bussförare som Arbetsförmedlingen. Det konstaterar företaget. För att hantera den svåra förarbristen valde Keolis för ett år sen att starta en egen trafikskola, den första i sitt slag. Nu fyller skolan ett år och Keolis summerar verksamheten med ett konstaterande att de privata alternativen är de som tar ansvar för förarbristen.

Under 2017 spås persontrafiksbranschen behöva 10 000 nya förare, hos Keolis är motsvarande siffra 700 nya förare. Samtidigt klarar inte traditionella utbildningar av att möta efterfrågan.

Hos Arbetsförmedlingen, som är branschens hovleverantör, har under de senaste 12 månaderna drygt 250 personer genomfört utbildningen till bussförare. Samtidigt räknar Keolis trafikskola med att ha utbildat och examinerat 180 elever fram till vårterminens slut.

– Jag är bekymrad över den utveckling som vi har i Sverige just nu. Många vill framhålla jobben som en lösning på samhällsutmaningarna och här är en bransch som skriker efter folk. Men de som kan tänka sig att köra buss får inte tillgång till rätt utbildning och fastnar i stället i byråkratiska strukturer och bidragsanställningar.

– Genom vår trafikskola förändrar vi inte bara branschen men även vardagen för många individer. Vi ger människor ett riktigt jobb, säger Cecilia Jerneheim HR och Kommunikationsdirektör Keolis Sverige.

Fram till vårterminens slut räknar Keolis trafikskola att ha utbildat totalt 180 elever med D- kort och YKB. Utbildningen är på 12-14 veckor och när eleven har klarat uppkörningen är de garanterade jobb hos Keolis.

– Vi märker att vi attraherar andra människor än de som traditionellt har blivit bussförare. Det är nya grupper så som invandrade kvinnor, yngre och personer som vill byta yrkesbana. För mig som chef för skolan är det väldigt roligt då det betyder att vi bland annat hjälper till att bredda bussföraryrket och skapa en lite jämnare könsfördelning, säger Trafikskolans chef Marie Riden.

Av alla utbildade elever är det endast tre som själva valt att inte fortsätta till en anställning på Keolis, två av dessa har migrerat ut från Sverige.

Share Dela

Taggat som: , ,

4 kommentarer »

  1. Undrar hur det står till med minnet på vissa håll. I alla fall om man ser till vad som det skrivs om i ingressen?!

    Trafikskolor i egen regi bland bussbolag är knappast något nydanande. Många tog sin bussbehörighet på SL:s gamla bussförarskola under åren och tex Nobina har haft egen förarutbildning ganska länge.

    Även Busslink/Keolis drev sin egen körkortsutbildning fram till för några år sedan. Detta som görs nu är alltså inget nytt utan bara att man återupptagit något man tidigare gjort.

  2. Ja fast denna gång befriar det skattebetalare från bidragsanställningarna där företag sparade pengar på. Välutbildade förare dessutom och företaget har full koll på kvalitén. Bra att Keolis är seriösa

    • På SL-tiden så var det knappast fråga om bidragsanställningar eller att SL gavs bidrag för att få folk att ta busskörkort. Vi var som sagt många som började som sommarbarn hos SL förr om åren. Bidragsanställningar var sedan ett mycket senare påfund. Var väl först under början av 10-talet som det började förkomma och var då mera utbrett hos vissa enskilda bolag.

  3. Bra att Keolis är seriösa skriver Anna ovan du vet inte vad du talar om, det är slavliknande kontrakt som skrivs på för att få denna behörighet.

    Folk flyr företaget vet flertal numera som verkligen är utbrända i Göteborg med omnejd.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)