Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobinas bästa år någonsin

Nobinas koncernchef Magnus Rosén kan blicka tillbaka på det bästa året hittills för Nobina.

Nordens största bussoperatör, Nobina, redovisar sitt bästa resultat någonsin. Det framgår av Nobinas bokslutskommuniké för verksamhetsåret mars 2017 – februari 2018 som presenterades på torsdagsmorgonen. Rörelseresultatet blev 490 miljoner kronor mot 494 miljoner föregående verksamhetsår och resultatet efter skatt uppgick till 278 miljoner kronor. Omsättningen ökade med 2,7 procent till 9 094 miljoner kronor.

Nobinas koncernchef Magnus Rosén konstaterar i en kommentar att företaget dels har fått bättre lönsamhet i befintliga trafikavtal, dels blir allt bättre på att utveckla lönsamma nya affärer utanför kontrakten.

Den tidigare problemtyngda expressbusstrafiken i Swebus utvecklas positivt med ökade passagerarvolymer de senaste tre månaderna.

– Vi blir allt bättre på att driva incitamentsbaserade avtal, där vår analys av resandeströmmar och omfattande erfarenhet av olika kollektivtrafiklösningar gör att vi kan driva en mer effektiv trafik som ökar värdet för våra kunder och därmed samhället i stort. Vi kan dessutom konstatera att trenden går mot ett allt större inslag av kvalitet som utvärderingskriterium, och ersättningsmodeller där incitament baserat på resande och kundernas upplevda kvalitet blir vanligare i nya kontrakt, skriver Magnus Rosén i sin kommentar till bokslutet.

Företaget har nu gått in i ett skede med mycket trafik som ska anbudsupphandlas – totalt rör det sig i Norden om cirka 2 400 bussar under 2018/2019.

Elektrifieringen börjar också skjuta fart och Nobina räknar med att i slutet av det här året ha cirka 50 eldrivna bussar i linjetrafik i Norden.

– Det händer mycket spännande inom kollektivtrafikbranschen och framtidsutsikterna ser lovande ut, skriver Rosén och framhåller att Nobina ser på möjligheterna att öka tillväxttakten med fler incitamentsbaserade kontrakt, utökade affärsmöjligheter med befintliga kunder samt nya busslösningar.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)