Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Trådbussar för trådfri trafik från Solaris

Solaris levererar 30 trådbussar till staden Gdynia. Bussarna klarar att köra flera mil utan luftledning. Foto: Solaris.

Den polska busstillverkaren Solaris har vunnit en upphandling av 30 trådbussar till lokaltrafiken i staden Gdynia vid den polska Östersjökusten. Det handlar om både normalstora stadsbussar och ledbussar, men trots att det är trådbussar kan de klara flera att köra flera dussin kilometer utan luftledning. Bussarna är nämligen utrustade med batterier som laddas när de körs som traditionella trådbussar.

Totalt omfattar ordern från Gdynia 30 trådbussar, 14 normalstora Solaris Trollino 12 och 16 artonmeters ledbussar. De mindre bussarna kommer att ha en batterikapacitet på 58 kWh, medan ledbussarna utrustas med batterier på 87 kWh. Därmed kan bussarna köras på el ”flera dussin kilometer” utan luftledning, uppger Solaris.

Gdynia har ett utbyggt trådbussnät, men med den här lösningen kan man betjäna även stadsbussar utan luftledningar med eldrivna bussar.

I avtalet mellan Gdynia och Solaris ingår även en modernisering av 21 befintliga trådbussar. Dessa ska få sina nickel-kadmiumbatterier utbytta mot litiumjonbatterier och få ny elektronik. De kommer då att kunna köra 15 – 20 kilometer utan luftledning.

Leveranserna av de nya trådbussarna inleds i september och ska vara avslutade till våren 2019.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)