Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny automatlåda för turistbussar från ZF

ZF erbjuder nu en version av sin välkända automatlåda EcoLife även för turist- och långlinjebussar, EcoLife Coach. Bild: ZF.

Automatväxlade stadsbussar är inget nytt. Däremot tillhör det inte vanligheterna på turistbussar eller bussar eller bussar i expresstrafik på långa linjer. ZF, som bland annat tillverkar växellådor, presenterade i veckan för fackmedia en utveckling av sin välkända växellåda EcoLife i en helt ny version för turist- och expressbussar och för särskilt krävande trafik med exempelvis mänga och branta backar.

I sådan trafik måste man växla ofta på kort tid i likhet med förhållandena i stadstrafik. Bergsvägar innebär ju ofta måmng hårda inbromsningar in för snäva kurvor och sedan accelerera på nytt.

Det är bland annat för sådan trafik som ZF har utvecklat den nya EcoLife Coach automatlåda. För något eller några årtionden sedan fanns visserligen automatlådor äv en på en del turist- och långlinjebussar, men de var knappast särskilt ekonomiska när det gäller bränsleförbrukning. Senare kom automatiska manuella växellådor som länge har dominerat stort. Men nu, menar ZF, kan man med satsa på automatlådor igen som alternativ till exempelvis AsTronic.

EcoLife Coach är gjord för att passa även mycket starka motorer, upp till närmare 500 hästkrafter, och vridmoment på upp till 2300 Nm. Men ZF har planer på att ta fram alternativ även för ännu starkare motorer och vridmoment på upp till 2700 Nm, vilket skulle passa dubbeldäckare mxed mycket kraftfulla motorer.

Men åter till de backiga vägarna. ZF:s primära retarder har en bromseffektsom beror på motorns varvtal och inte som konventionella sekundära retarders på bussens hastighet – något som enligt tillverkaren innebär en effektiv inbromsning i långa nerförsbackar oh låg hastighet. Fördelen är ökad säkerhet och minskat slitage på bromsarna. I kombinationm med kylningen kan retarden användas under lång tid och nästan tills det att bussen står stilla.

Nya EcoLife Coach är inte bara tänkt för traditionell långfärdstrafik. Många turistbussar körs ju ofta i ren stadstrafik under lång tid. Det kan exempelvis vara transporter mellan hotell och flygplatser eller evenamngsanläggningar, eller i sightseeing. Det innebär en trafik som är snarlik traditionell stadstrafik loch det önskvärda i att där ha automatväxling.

EcoLife Coach började serietillverkas hösten 2016 och levereras sedan dess för bland andra MAN och Irizar. Inom kort kommer den även att finnas tillgänglig för VDL och Van Hool.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)