”Vårt arbete för att förbättra kör- och vilotiderna för bussföretagen har lett till att vi har blivit anklagade för att vilja döda våra barn”, berättade Rémi Lebeda, IRU, när han medverkade på Busstorget i Sunne den 14 april.
Av Paula Isaksson
Rémi Lebeda kom till Busstorget från Bryssel för att berätta om den Internationella vägtransportunionen IRU:s arbete för att påverka EU-kommissionens beslut om förslag till hur det framtida regelverket ska se ut i det så kallade vägtransportpaketet. Förslagen som diskuteras handlar om frågor kring marknadsöppning i kollektivtrafiken, kör- och vilotider, tillgång till offentlig infrastruktur som terminaler och annat som kommer att påverka svenska bussbolag.
– Problemet är att kommissionen klumpar ihop alla vägtransporter utan att bry sig om de olika förutsättningarna som gäller för buss och lastbilar. Det är två olika jobb, alltså måste reglerna se olika ut, sa Rémi Lebeda.
Bland annat kan EU-kommissionen komma att ytterligare skärpa kör- och vilotidsreglerna.
– Vår målsättning är att få större flexibilitet när det gäller veckovila. Men istället för att få gehör för våra synpunkter har det Europeiska facket anklagat oss för att vilja döda våra barn eftersom man menar att trafiksäkerheten skulle minska med flexiblare vila.
En annan fråga är bussarnas CO2-avtryck där EU-kommissionen vill se rena och klimatsmarta fordon som går på el och vätgas, något som skulle innebära problem för Sveriges bussflotta som till stor del går på biodrivmedel som HVO.
– Bussar är det renaste och säkraste transportmedlet att färdas med så vi vill inte drabbas av regler som gör att vi hamnar i ett ofördelaktigt konkurrensläge jämfört med privatbilismen och andra konkurrerande transportmedel, konstaterade Rémi Lebeda.
– Vi borde slippa koldioxidskatt och andra skatter, men de pengar som vi betalar idag borde åtminstone gå tillbaka till vår sektor.
Lämna ett svar