Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Konkurrent hotar FlixBus med domstol: “utpressning och illojal konkurrens”

En av RegioJets expressbussar rullar ut från busstationen i Berlin, ZOB, på väg mot Prag. Foto: Ulo Maasing.

Ett av de större kvarvarande expressbussföretagen på kontinenten, tjeckiska/slovakiska RegioJet, blåser nu till strid mot den snabbväxande expressbussjätten FlixBus. RegioJet meddelade på måndagen FlixBus att man kommer att dra FlixBus inför domstol. RegioJet anklagar FlixBus för osund konkurrens och uppmanar företaget att ändra sin prissättning. Annars kommer RegioJet att stämma FlixBus.

Här i Sverige är RegioJet relativt okänt, men i Centraleuropa är företaget en stor aktör.

RegioJet kör liksom FlixBus både expressbussar och tåg. Tyngdpunkten i trafiken ligger på Tjeckien och Slovakien, men linjenätet sträcker sig från London, Paris, Bryssel och Amsterdam i väster till Timisoara i Öster, från Neapel i syd till Berlin i norr.

RegioJet har också vänt sig till EU:s konkurrenskommissionär Margret Vestager och begärt att EU ska göra en omfattande granskning av FlixBus. Man pekar på att Tjeckien är ett av ett fåtal EU-länder där FlixBus ännu inte har blivit dominerande på marknaden eller fått en monopolställning.

”Utpressning”
RegioJet anklagar FlixBus för att försöka knäcka konkurrenterna genom att sälja sina biljetter alldeles för billigt. Enligt RegioJet har FlixBus på den tjeckiska marknaden bara tagit ut biljettpriser som täcker 55 procent av kostnaderna för företagets verksamhet. Dessutom, hävdar RegioJet, pressar FlixBus priserna stadigt ännu mer.

Bussföretag med tuffa tag. Tjeckisk/slovakiska RegioJet med den gula bussen blåser till strid mot FlixBus. Foto: Ulo Maasing.

Om inte FlixBus ändrar sina priser avser RegioJet att stämma företaget eftersom man anser att FlixBus syfte med prissättningen är att skada eller krossa andra företag på marknaden.

RegioJet hävdar att man i praktiken utsätts för utpressning från FlixBus. Man hävdar att budskapet från FlixBus till RegioJet vid ett flertal kontakter har varit att ”antingen blir ni en del av vårt nätverk och betalar oss 30 procent på varje biljett ni säljer, eller också kommer ni att trängas ut från marknaden”.

RegioJet hävdar att man i praktiken har blivit det näst största privatägda expressbussföretaget inom EU. Detta sedan FlixBus, genom att knyta till sig eller tränga ut från marknaden nästan alla privata expressbussföretag inom EU, till stor del dominerar marknaden inom EU. ”Vi är det sista hindret för att FlixBus ska bli het dominerande”, hävdar RegioJet.

FlixBus etablerade sig på den tjeckiska marknaden i augusti 2017. Men enligt RegioJet har FlixBus, trots sina låga priser, bara lyckats locka till sig 5 – 10 procent av RegioJets passagerare. Anledningen, hävdar RegioJet, är att FlxBus´ kvalitet är dålig.

– FlixBus såg att passagerarna stannade kvar hos oss och började därför sänka sina priser som redan tidigare var för låga för att täcka kostnaderna. Syftet var att antingen tvinga oss att ansluta oss till FlixBus eller att tvinga oss ut från marknaden, säger Radim Jančura, ägare och vd för RegioJet.

– Om man är Europas dominerande aktör och har kört med underprissättning som gör att man bara täcker 55 procent av sina kostnader handlar det inte om marknadsföring. Det är illojal konkurrens och ett slags ekonomisk utpressning.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Jisses, vad är det RegioJet gnäller för ?, nu får dom jo snaka sin egen ”medicin”. I Scandinavia i dag är det så många oseriösa, prisdumpande och fuskande bolag från öst och syd-östra delen av Europa som tar körning som i normala fall ville va i Danska, Norska och Svenska bussbolags körorder-bok. Undrar på om dom som har regeringsposition i Scandinavien vet om detta och hur många miljoner skattekronor pr år som dom förlorar ?. Av 100 bussar man möter i dag på Scandinaviens vägnät, som inte är linje/skol/region bussar, är i snitt 90 bussar från öster/sydöster, dom hämtar grupper i Scandinavia och avslutar i Scandinavia, dom betalar ingen inkomstskatt, arbetsgivareavgift o dyl, inte betalar dom vägskatt/fordonsskatt. Fusket har blivit så stort nu att risken för Scanndinaviska bussbolag är jättestor pga detta att gå i ”Graven”. Stoppa fusket nu, och det omedelbart, hur skal Scandinaviska bussbolag konkurrera mot fuskare som bla kör ned avgiftsfri diesel, ”egna” tankbilar med diesel, kör med 2-3 förare för att spara utgifter för hotell när chauffören ska ha sin lagliga 24/45 efter 6 dagar och hellre tar den i en rullande buss,( utan att fädskrivarkortet är i skrivaren) samt delar hotellrum med chauffören som kör gruppen och i tilägg är så ful att hen äter middag och frukost på hotellets räkning, löner på 20-30 € pr dag. Nej Nej Nej, fusket är så himla stort och så gnäller dom om prisdumpning, hurra för Flix är min mening !!!
    Hoppas Bussmagasinet koller det här och lagar ett repotage om ” Bussfusket i Scandinavia” så kan möjligtvis Scandinaviska Chaufförer och bussar synas på vägarna i våra vackra länder
    Rolf Larsen

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)