Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya regler för besiktning av gasbussar

Reglerna för kontrollbesiktning av gasbussar skärps den 20 maj. Foto: Ulo Maasing.

Från den 20 maj gäller nya, strängare regler när det gäller besiktning av gasbussar och andra gasdrivna fordon. Det framgår av ett beslut från Transportstyrelsen som publicerades den 9 maj. De nya reglerna kräver att drivmedelstankarna är frilagda vid besiktningen, alternativt att ett intyg medförs vid kontrollbesiktningen. Av intyget ska det framgå att tankar och drivmedelssystem i övrigt är kontrollerade och är godkända.

– För gasdrivna bussar är det alternativet med intyg som kommer att användas. Anledningen är att det är relativt mycket arbete med att frilägga tankarna och det är inte heller lämpligt att köra bussarna utan skyddet för tankarna, säger Göran Forssén, Sveriges Bussföretag.

– Det är viktigt att bussföretag med gasbussar snabbt ser till att ha färdiga rutiner för att kunna medföra det nödvändiga intyget vid kontrollbesiktningen. Det gäller oavsett om det är den egna verkstaden som ska utfärda intyget eller om det är bussleverantörens verkstad som utfärdar intyget.

Ursprungligen beslutade Transportstyrelsen att intyget skulle utfärdas av en verkstad som är ackrediterad av Swedac, men Sveriges Bussföretag protesterade eftersom man inte ansåg att en sådan lösning skulle fungera. Istället ville man ha en lösning som är mer anpassad till bussföretagens verklighet.

Det fick Transportstyrelsen att ändra sig. De regler som man nu har beslutat innebär att bussföretags egna verkstäder får utfärda intyget.

Share Dela

Taggat som:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)