Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt busstrafiksystem i Skellefteå ska lyfta resandet

Ett nytt busstrafiksystem i Skellefteå ska locka fler att ta bussen. Foto: Skellefteå Buss.

Ett enklare, snabbare och mer överskådligt system för busstrafiken i Skellefteå ska öka bussresande i kommunen kraftigt. Det hoppas politikerna i Skellefteås kommunstyrelse som på onsdagen ställde sig bakom ett nytt kollektivtrafiksystem. Det nya systemet bygger på kraftfulla förbättringar för arbetspendlare både vad gäller avgångar och anslutningsmöjligheter, upprustning av hållplatser samt fler nattbussar fredag-lördag till och från ytterområdena. Systemet ska slutligen godkännas av kommunfullmäktige.

– Det här systemet ska inom fem år öka bussresandet med 15 % i regiontrafiken och 20 % i lokaltrafiken. Senast år 2030 ska bussresandet ha fördubblats, säger Maria Marklund (S), kommunalråd i Skellefteå.

– Det nya systemet når 85 % av kommunens invånare med ett gott turutbud. I stadstrafiken koncentreras systemet till tre linjer med både bättre utbud och god yttäckning. De regionbusslinjer som idag i praktiken är skolskjutstrafik blir rena skolskjutsar, vilket bland innebär fördelar som flexiblare linjedragning, tider anpassade efter elevernas behov samt att fordonen kan anpassas efter skolans behov. Och allmänheten kommer fortsatt att ha möjlighet att åka med skolbussarna,, säger Petra Bassioukas Hanseklint, trafikingenjör på Skellefteå kommun.

Idag kostar kollektivtrafiken i Skellefteå kommun 98,6 miljoner kronor per år. Kollektivtrafiken enligt det nya systemet beräknas kosta 101,5 miljoner kronor per år.

Några av grundtankarna i det nya systemet är:
Alltid samma färdväg.
Räta linjer som minskar restiden och därmed ökar attraktiviteten.
Taktfasta avgångstider/ankomsttider som är lätta att lära sig.
Anslutningsmöjligheter till både region- och lokaltrafiken finns i Skellefteå centrum (10 minuter mellan ankomst och avgång så att tid finns för resenärerna att förflytta sig mellan bussarna).
Tider som anpassats för arbetspendlingen.
Fokus på de befolkningstäta områdena för ett kostnadseffektivt resande.

Förutom ett nav i Skellefteå blir de viktigaste noderna för regiontrafiken Burträsk, Bureå (med Lövånger), Boliden (med Jörn), Kusmark, Byske, Medle och Örviken.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)