Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Otokar – en utmanare i mellanklassen kommer till Sverige

Midibussen Otokar Ulyso T lanseras nu på den svenska och norska marknaden. Foto: Ulo Maasing.

Nu skärps konkurrensen i midibussklassen. Fighten står mellan två turkiska busstillverkare, den ena väl etablerad på den svenska marknaden, den andra en nykomling här men framgångsrik i en rad andra europeiska länder. Det är, som vi tidigare rapporterat, Jönköpingsbaserade Skeppsbrons Buss, som ska sälja Otokars bussar både i Sverige och Norge. Och även om Otokar har en stor produktpalett är det midibussen Ulyso T som Skeppsbrons Buss i första hand fokuserar på – en direkt konkurrent till Temsas framgångsrika MD9 som har sålt bra även i Sverige. Kring månadsskiftet kommer den första bussen till Sverige. Bussmagasinet.se har besökt Otokar i Turkiet.

Det är ingen liten aktör som nu tar den steget in på de svenska och norska bussmarknaderna. Otokar ingår i KOÇ Group som med sina 110 000 medarbetare är en av de största företagsgrupperna i Turkiet. Det säger en del att KOÇ Group svarar för sju procent av Turkiets bruttonationalprodukt, BNP.

Energiproduktion är den dominerande verksamheten, men företag i gruppen är också verksamma i finanssektorn och konsumentvaruproduktion. Och, naturligtvis, fordonsproduktion för bland annat lantbrukssektorn, militärfordon och så busstillverkningen inom Otokar. Otokars huvudkontor och fabrik ligger i staden Sakarya, ungefär tretton mil sydost om Istanbul.

Otokar grundades 1963 och levererade sin första buss året efter, men då handlade det om licensproduktion för Magirus–Deutz. Den egna produktionen kom igång snart och idag har Otokar en bred palett produkter där midibussar och bussar för kollektivtrafik är helt dominerande. Idag är man största bussmärke på den turkiska marknaden.

Storsäljare
I fjol tillverkade Otokar närmare 3100 bussar av en rad modeller, från sjumeters midibussar till den 18 meter långa ledbussversionen av stadsbussen Kent. Storsäljaren är midibussen Navigo som nu har levererats i mellan 22 000 och 23 000 exemplar.

– Navigo säljs nu i en takt av 1200 – 1500 bussar om året, berättar Serkan Eryener, internationell försäljnings- och marknadschef för Otokar med stationering i Paris.

Men det är inte Navigo, utan den år 2017 lanserade midibussen Ulyso T som Skeppsbrons Buss fokuserar på. En första demobuss kommer till Sverige i månadsskiftet maj/juni.

Andreas Nilson, Skeppsbrons Buss: Vi fokuserar åtminstone till en början på midibussen Ulyso T. Foto: Ulo Maasing.

– Vi har valt Ulyso T eftersom vi är övertygade om att det finns en marknad för modellen i både Sverige och Norge.

Ritning över den första Ulyso T som kommer till Sverige med 34 platser och WC.

– Vi tror på modellen främst för kombinerad skol- och enklare beställningstrafik, berättar Andreas Nilsson, försäljare vid Skeppsbrons Buss i Jönköping.

Designen är elegant och bidrar till att bussen inte skäms för sig i beställningstrafik. Foto: Ulo Maasing.

– Men om det finns ett intresse på marknaden är vi öppna för att även ta in andra modeller från Otokar och erbjuda Otokars kompletta sortiment.

Ulyso T är med sina 10,1 meters längd något större än tuffaste konkurrenten Temsa MD9.

– Prismässigt ligger bussarna i ungefär samma nivå, påpekar Andres Nilsson.

Komfortabel
Ulyso T kan fås med en rad olika inredningsalternativ och upp till 43 platser. Men då blir det trångt för benen. Den buss som Skeppsbrons tar in har istället 34 platser med trepunktsbälten. Till det kommer guideplats samt en toalett, längst bak på vänster sida.

Vi har provåkt en Ulyso T med en lite lyxigare inredning och överraskades av den höga komforten, låga inre ljudnivån och storbusskänslan.

Specifikation Sverige/Norge Ulyso T

Antal platser: 34+guide
Längd: 1010 mm
Bredd: 2410 mm
Hjulbas: 5000 mm
Invändig höjd: 1986 mm
Motor: Cummins, 320 hk, euro 6
Totalvikt: 14 440 kg
Vikt på framaxel: max 5 000 kg
Vikt på bakaxel: max 9 440 kg
Fälgar: Alcoa
Tankrymd: 350 liter
Bagageutrymme, 5,5 kbm
Broms mm: EBS, ABS, ASR, ESP
Toalett
Kyl i instrumnentbräda
Vattenkokare i skåp bredvid guide
AC med takvärme, Sütrak
Tillsatsvärme: Eberspächer

Designen är påfallande modern och elegant och bussen skäms inte för sig när den används i turist- och beställningstrafik. Fronten präglas av den stora framrutan medan de stora, rena  ytorna både i front och på sidorna erbjuder bussföretaget stora möjligheter att exponera sitt företagsnamn eller logotyp.

De runda små luftintagen till motorrummet på sidan och i aktern ger mest intryck av att vara fiffiga designdetaljer. Motorn är en Euro 6-diesel från Cummins på 320 hästkrafter. I motorrummet finns Fogmaker brandsläckare.

– Förr hade vi motorer från MAN men sedan det företaget ändrat sin policy när det gäller att leverera till andra busstillverkare utrustar vi alla våra bussar med motorer från Cummins, berättar Serkan Eryener.

Ulyso T kan fås med manuell växellåda, men den buss Skeppsbrons tar in har en ZF Ecolife automatlåda. Bagageutrymmet på 5,5 kubikmeter räcker väl till för weekendresor och annan kortare turist- och beställningstrafik.

Andra bussar
För information och underhållning finns två 19-tumsmonitorer. Passagerarna kan förvara mindre handbagage och ytterkläder på öppna hatthyllor.

Bussen har en riktig guideplats som är mer ändamålsenlig än på en hel del fullstora turistbussar. För förfriskningar finns en kyl i instrumentbrädan och en vattenkokare i ett skåp bredvid guideplatsen.

Vi har inte själv provkört Ulyso T, men har av erfarna busstestare fått höra att den för föraren är en behaglig upplevelse.

Även om Andreas Nilsson i första hand ser Ulyso T som en buss för kombinerad skol- och beställningstrafik betraktas den av Otokar som en turistbus, i likhet med bland annat den mindre Navigo. Några fullstora turistbussar har däremot inte Otokar i sitt produktprogram.

Enkla, rena linjer präglar Otokar Ulyso T. Foto: Ulo Maasing.

Och även om midibussarna utgör en stor del av produktionen producerar man också en fullstor, höggolvad skolbuss samt den framgångsrika stadsbussen Kent som lanserades som låggolvad tolvmetersbuss år 2010.

Förarplatsen i Otokar Ulyso T.

På två år har man levererat 900 bussar till Istanbul. Nu finns Kent också som 18-meters ledbuss som till skillnad från övriga bussar i Otokars produktprogram har DAF-motor.

– En lågentréversion kommer och inom kort kommer vi också att lansera en fullelektrisk stadsbuss, berättar Serkan Eryener.

Redan 2012 presenterade Otokar en elbuss, men den fick tyst och stilla gå i graven. Marknaden var ännu inte mogen. Men nu kommer man alltså igen.

Prydlig fabrik
Att besöka Otokars moderna och prydliga anläggning i Sakarya innebär också att först passera en rigorös säkerhetskontroll där mobiltelefonens kamera tejpas över, men där vi fick lov att använda en stor kamera under stränga förhållningsorder.

Anledningen till sekretessen är inte en rad hemliga bussprojekt, utan att Otokar även tillverkar miltärfordon. Och så fort militären är inblandad gäller hemlighetsmakeri, även om det knappast är några spektakulära vapen som tillverkas här.

En midibuss under produktion. Otokars fabrik är påfallande prydlig. Foto: Ulo Maasing.

Själva fabriken är på drygt 550 000 kvadratmeter. Här arbetar drygt 2200 anställda, över 200 av dem med produktutveckling.

I fabriken finns också toppmodern utrustning för att testa produkterna. Så mycket som möjligt görs inom anläggningen. Chassi, kaross och inredning testas exempelvis i en särskild rigg där bussen placeras på ett antal stora cylindrar som höjs, sänks och vibrerar.

Med kraftiga vajrar fästs bussen på testriggen innan bussen börjar utsättas för en garanterat plågsam upplevelse

– Det är ett stresstest som under några dagar motsvarar en miljon kilometers körning på landsväg, förklarar Serkan Eryener.

Anläggningen, liksom övriga testriggar och -anläggningar används också till att prova de militärfordon som Otokar tillverkar.

– För oss är det en fördel i bussproduktionen att vi också tillverkar militära fordon. Kraven på de senare är mycket tuffare än de krav som ställs på bussar. Det innebär att vi också kan testa bussarna under samma, krävande förhållanden, kommenterar Serkan Eryener.

I en angränsande del av fabriken köldtestas bussar och andra fordon.

I en särskild hall som känns som hämtad från ett rymdlaboratorium testas fordonens elektromagnetiska egenskaper. Den jättelika hallen kan till och med ta emot 18,75-meters ledbussar. Anläggningen hyrs också ut till lastbils- och biltillverkare samt flyg- och båtindustrin – men då har Otokar inte tillgång till några av de data som framkommer.

Vid sidan av de olika testanläggningarna, där man inte vill att vi fotograferar, finns utanför fabriken också en testbana där bussars och andra fordons vägegenskaper kan provas i verkligheten.

Fabriken i övrigt är ren och prydlig.

Kortrijk
Otokar premiärvisade Ulyso T i sin monter på Busworld i Kortrijk i höstas. Det var också i samband med mässan som samarbetet med Skeppsbrons Buss etablerades.

– Vi hoppas mycket på den nordiska marknaden. I Västeuropa är vi idag särskilt starka i Frankrike och Tyskland, säger Serkan Eryener.

På vissa marknader väljer Otokar att arbeta via representanter, på andra som i Frankrike svarar man själv för försäljningen genom egna dotterbolag. I Frankrike har företaget också sitt västeuropeiska högkvarter och reservdelslager, men Andreas Nilsson betonar att Skeppsbrons Buss kommer att svara för komplett service här i Sverige.

– Vår strategi är att vi ska kunna serva allt vi säljer. Det gäller både påbyggnad och drivlina. Och vi har auktorisation på bägge delarna, säger han.

För Skeppsbrons Buss innebär samarbetet med Otokar att man nu representerar fyra bussleverantörer i Sverige. Förutom Otokar är det spanska Beulas med främst turistbussar, även dubbeldäckare, den polska påbyggaren Polster som bygger på Mercedes-Benz Sprinter samt den turkiska påbyggaren Tekaidinlar som bygger bussar med upp till 31 platser på Ivecochassier.

På testbanan vid fabriken gör här en Ulyso T en kraftig undanmanöver i hög fart. Foto: Ulo Maasing.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)