Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skånetrafiken rör sig uppåt i bottenskiktet

Skånetrafikens kunder blir nöjdare men är ännu inte nöjda. Foto: Ulo Maasing.

Skånetrafikens resenärer är mer nöjda än på länge, men fortfarande tillhör skåningarna dem som är minst nöjda med sin kollektivtrafik. När politikerna i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne den 21 maj får ta ställning till Skånetrafikens tertialrapport har nöjd kund-index (NKI) ökat till 58 procent mot 54 procent under samma period, det vill säga januari – april förra året.

– Enbart för april månad hade vi ett sammanlagt NKI på 62 procent, vilket är mycket glädjande. Även resorna har ökat med 0,1 procent jämfört med 2017 som var ett rekordår. Dock har vi fortsatta utmaningar med punktligheten som är en av de viktigaste delarna i kundnöjdheten till följd av infrastrukturproblem på järnvägen och framkomlighet i våra större städer, säger Linus Eriksson, Skånetrafikens trafikdirektör.

För helåret 2017 var Skånetrafikens NKI 52 procent enligt Kollektivtrafikbarometern. Det gav Skånetrafiken näst sämsta placering bland de regionala kollektivtrafikbolagen. Bara KLT i Kalmar län var sämre. Bäst var Karlstadsbuss med ett NKI på 84 procent.

Riksgenomsnittet för helåret 2017 var 58 procent.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)