Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svegolyckan: Bussföraren åtalas, Bergkvarabuss frias

Föraren av den buss som var inblandad i en svår olycka i Sveg den 2 april i fjol åtalas för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Olycksbussens ägare, Bergkvarabuss, frias av åklagaren. Vid olyckan omkom tre ungdomar och många andra skadades, varav flera allvarligt.

Orsaken till olyckan beror beror enligt åklagaren inte på vägens beskaffenhet eller standard, vädret eller att det varit något tekniskt fel på bussen. Polisens utredning visar att olyckan beror på ett felaktigt manövrerande från chauffören som medfört att han oavsiktligt kört av vägen.

– Utredningen visar att chaufförens koncentration och vaksamhet har varit sänkt på grund av svår sömnighet, även om det inte säkert kan fastslås att insomnande ägt rum vid olyckan, säger kammaråklagare Mikael Bäckström som är förundersökningsledare.

Bussföraren nekar till anklagelserna.

Polis och åklagare har arbetat med förundersökningen parallellt med Statens haverikommission, som också bedrivit en utredning.

Det finns enligt åklagaren ingen misstanke om att busschauffören brutit mot reglerna om kör- och vilotid. Bussbolaget som är chaufförens arbetsgivare, har planerat resan så att den ska rymmas inom ramen för vad lagstiftningen anger om kör- och vilotid samt arbetstid. Även om marginalerna varit små så ryms planeringen av den aktuella körningen inom vad reglerna anger. Bussbolaget har alltså följt vad lagstiftningen anger, konstaterar åklagaren.

Det finns ingen misstanke om att det funnits något fel på bussen som orsakat olyckan.

Det blir heller ingen som ställs till ansvar för att inte samtliga passagerare använde säkerhetsbälte.

Enligt trafikförordningen ska föraren, annan ombordpersonal, ledsagare och ledare för en grupp vidta lämpliga åtgärder så att passagerare som är under 15 år använder de bälten som finns.

Utredningen konstaterar att vissa av ungdomarna hade fyllt 15 år, medan andra var 14, vilket innebär att busschaufförens och ledarnas ansvar i formell mening endast omfattar de ungdomar som ännu inte fyllt 15 år.

Åklagaren konstaterar att utredningen visar att chauffören uppfattat att ledarna åtagit sig att informera ungdomarna om bilbältena, vilket ledarna även gjort genom att uppmana dem att använda bilbältena. Åtgärden bedöms tillräcklig och det finns därför inte anledning att misstänka någon för brott mot bestämmelsen.

Totalt omfattas 36 skadade passagerare av åtalet för vållande till kroppsskada.

De passagerare som klarat sig utan eller med lindriga skador har av åklagaren inte bedömts vara målsägande.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)