Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Swebus säljs till FlixBus – Nobina ger upp

Nobina säljer Swebus till FlixBus. Foto: FlixBus.

Sveriges största expressbussföretag, Swebus, säljs till den tyska expressbussjätten FlixBus´ svenska dotterbolag. Det innebär att Nobina slänger vantarna i bordet och gör sig av med sin förlusttyngda expressbussverk-samhet.  Man klarade i likhet med många andra stora aktörer inte utmaningarna från FlixBus.

Nobina meddelar att man på onsdagen har sålt sitt helägda expressbussföretag Swebus Express AB till FlixBus Sverige AB för 10,2 miljoner euro, cirka 108 miljoner kronor. Försäljningen omfattar Swebus kommersiella verksamhet, varumärke och majoriteten av fordonsflottan.

Affären ligger enligt ett pressmeddelande från Nobina i linje med Nobinas strategiska fokusområden om att utveckla kontraktsaffären och de bästa lösningarna för kollektivtrafiken.

Under våren 2017 inledde Nobina en strategisk översyn av Swebus verksamhet, vilket resulterade i ett antal förändringar och en ökad integrering i Nobinas övriga verksamhet. Utvecklingen av antalet resenärer har varit positiv med växande passagerarvolymer de senaste månaderna, men samtidigt har konkurrensen hårdnat på marknaden, med lägre biljettintäkter som följd. Och förlusterna har hopat sig.

Under det brutna räkenskapsåret som slutade den 28 februari 2018 hade Swebus en omsättning på 237 miljoner kronor och cirka 110 medarbetare. Resultatet uppgick till -36 miljoner kronor.

Det innebär att, trots att Nobina våren 2017 inledde en strategisk översyn av Swebus verksamhet, har Nobina inte fått styrsel på verksamheten.

– Vi har tagit många steg för att förbättra vår marknadsposition och jag är imponerad över den utveckling och det engagemang som jag har mött bland medarbetare inom bolaget. Men samtidigt tror jag att vi har hittat en bra köpare som kan fortsätta att utveckla den interregionala expressbusstrafiken och marknaden ytterligare. En bra lösning för alla parter som följer Nobinas strategi att utveckla kontraktsaffären och de bästa lösningarna för kollektivtrafiken, säger Magnus Rosén, koncernchef och vd på Nobina.

Affären genomförs som en aktieöverlåtelse. FlixBus Sverige AB tillträdde i dag aktierna i Swebus Express AB i samband med att avtalet undertecknades och köpeskillingen erlades därvid kontant. Nobina kommer under en övergångsperiod om högst nio månader tillhandahålla Swebus tjänster inom bland annat redovisning, personal och IT i syfte att inte påverka den dagliga verksamheten och kunderna.

FlixBus är Europas snabbast växande företag inom den interregionala och gränsöverskridande expressbusstrafiken. Företaget har etablerat Europas största nätverk av fjärrbusslinjer med cirka 250 000 dagliga avgångar till 1 700 destinationer i 27 länder.

Swebus bedriver interregional expressbusstrafik och verksamheten omfattar cirka 10 000 avgångar per vecka och drygt 1,5 miljoner resenärer årligen.

Som en följd av affären kommer Swebus nätverk att integreras i Europas största nätverk för långväga busstrafik.

Peter Ahlgren, vd för FlixBNus Sverige AB.

– Med Swebus i vårt nätverk kommer vi att förnya bussresandet i Sverige. Vi ser en stor potential att utöka det svenska resenätverket genom att förena våra tjänster med Swebus många års marknadserfarenhet. Vi kommer att arbeta hårt för att FlixBus ska motsvara förväntningarna hos tidigare kunder och hoppas att våra framtida erbjudanden kommer att attrahera ännu fler att resa med våra gröna bussar, säger Peter Ahlgren, vd för FlixBus Sverige.

– Vi är glada över att ha nått en överenskommelse med FlixBus, ett internationellt och snabbt växande reseföretag som kan fortsätta att utveckla den interregionala expressbussmarknaden. En bra lösning för alla parter som ligger i linje med Nobinas strategi att utveckla kontraktsaffären och de bästa lösningarna för kollektivtrafiken, tillägger Nobinas koncernchef Magnus Rosén.

FlixBus etablerade sig med trafik i Sverige under förra året.

– Genom att kombinera Swebus erfarenhet och FlixBus teknologiska plattform skapas en ny generation av servicestandarder, framhåller FlixBus.

– Från början var FlixBus vision att förnya den etablerade bussindustrin och att ge den ett fräscht och nytt perspektiv. Fem år senare har denna vision spridit sig till 27 länder. FlixBus fortsätter fortfarande att driva innovation framåt – Frankrike har precis fått världens första helelektriska långväga bussar, Google Assistant har blivit introducerad i bokningsprocessen på 3 språk och fler nyheter är inplanerade inom de kommande månaderna. Vi förväntar oss stora synergier genom att kombinera vår startup anda med Swebus lokalexpertis, säger Peter Ahlgren.

– år vision är att sammanföra Sverige, förnya reseupplevelsen och att göra resan med buss ännu mer attraktiv. Vi ser en stor framtida tillväxtpotential inom svenska expressbussmarknaden. FlixBus kommer att öka Swebus nätverk med 25 procent nästa år, säger Peter Ahlgren.

Taggat som: , ,

5 kommentarer »

  1. Jag har alltid rest med Swebus inom Sverige. Man kan alltid räkna att Swebus är på tid. I kommentarer om FlixBus så är det ingen som vill rekommendera denna buss. Den är sen, det tycks vara fel med det ena och det andra ombord. Jag har inte läst någon kommentar där man rekommenderar FlixBus eller har något bra att säga om detta bussbolag.

  2. Hej!
    Reagerade då chauffören ej prickade av oss passagerare vid påstigning. Om något händer under resan har han ingen aning om vilka som åker med, känns otryggt.
    Jag hade frågor till chauffören men han kunde inte svenska så det gick åt skogen med mina funderingar, känns inte bra att inte kunna få den information man efterfrågar.
    Hoppas det blir skärpning då jag tidigare känt mej trygg med Swebus

  3. Swebus har alltid fungerat bra. Billigare biljetter för pensionär och som medlem har jag haft gratis av och ombokning. Nu när jag ska boka nästa resa känner jag mig inte lika nöjd

  4. Saknar SMS biljett

  5. Upptäckte direkt vid avstigning city-terminalen att jag glömt en sjal på hatthyllan. Allt gick väldigt fort eftersom bussen var försenad från Arlanda. Fyllde därför genast i formuläret (vid hemkomsten) för kvarglömt gods på flixbus hemsida samt ringde till kundtjänst som inte kunde hjälpa till eftersom de inte kan ta kontakt med buss eller chaufför (Bussnr finns). Det är rutin att det tar 14 dagar innan man får svar om persedel eller gods är upphittat,upplystes jag om. Jag fick svar via e-post efter 14 dgr att sjalen ej var hittad. Ringde upp kundtjänst igen som skulle höra sig för igen men nu hade det ju gått lång tid så förmodlingen är väl sjalen slängd (sjalen var en present som betydde mycket för mig annars skulle jag inte gjort allt detta besvär).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)