Årets upplaga av Germany Travel Mart, GTM, ägde rum i början av veckan i den vackra barockstaden Dresden i den tyska delstaten Sachsen. GTM är det viktigaste affärsforumet för den del av tysk turistnäring som arbetar med inkommande turism. Och Dresden är en av landets turistmagneter. Med 4,43 miljoner övernattningar i fjol ligger staden på sjunde plats som turistdestination bland de tyska städerna. GTM hölls mot bakgrund av att fjolåret var det åttonde rekordåret i rad för turismen till Tyskland.
Det var en påtagligt stolt tysk turistchef som på GTM kunde presentera rekordsiffrorna: 83,9 miljoner internationella övernattningar i fjol vilket är en ökning med 3,6 procent jämfört med året innan. Och resandet till Tyskland sköt verkligen fart mot slutet av fjolåret.
– Då nästan tredubblades ökningen jämfört med förra året. En positiv ekonomisk utveckling, politisk stabilitet i våra viktiga källmarknader och en utmärkt position på den internationella marknaden för varumärket Tyskland som destination bidrog tillsammans till den goda utvecklingen, konstaterade den tyska turistbyråns, DZT, chef Petra Hedorfer.
Själv skulle hon nog kunna ta åt sig en del av äran för den starka utvecklingen – i år har hon varit chef för DZT i tjugo år!
Petra Hedorfer kunde glädja sig extra åt att den positiva utvecklingen från i fjol har fortsatt i år med en ökning av de internationella övernattningarna på 5,2 procent under årets första två månader. DZT:s prognos är en ökning för helåret på mellan tre och fyra procent.
Minskning från Sverige
Europa håller ställningarna som den viktigaste källmarknaden för turismen till Tyskland, men flera avlägsna marknader uppvisar stora ökningar. USA ökade med 8,8 procent, tätt följt av Kanada och Centralamerika.
Verkligt kraftiga ökningar, om än från en relativt låg nivå, visar Ryssland (+20,3 procent) och Brasilien (+15 procent), men även de enorma marknaderna Kina och Indien ökar kraftigt med 10,6 respektive 13,8 procent fler övernattningar än under 2016.
Från Sverige minskade turismen, mätt i antalet kommersiella övernattningar, med 1,1 procent eller 20 000 övernattningar jämfört med 2016.
– Vi kunde se en klar nergång under årets sista månader, beroende på flygbolaget Air Berlins konkurs. Och vi tappar en del övernattningar eftersom bussresor genom Tyskland till andra länder delvis har ersatts med flygresor, förklarar Iris Müller, chef för Tyska Turistbyrån i Stockholm.
– Delningsekonomin påverkar också statistiken så att många övernattningar inte alls syns i statistiken. Vi vet att 23 procent av de individuella semesterresenärerna från Sverige till Tyskland använder sig av delade tjänster som AirBnb och aldrig kommer in i de officiella siffrorna
Och det är semesterresorna som dominerar svenskarnas resor till Tyskland med 69 procent av alla resenärer,
– Inte heller den omfattande kryssningstrafiken på floderna syns i statistiken, påpekar Iris Müller.
– Vi vill gärna att svenska researrangörer får upp ögonen mer för södra Tyskland där vi ser att kunskaperna inte är lika goda som när det gäller de nordligare delarna av landet. Det beror bland annat på att alla arbetar un der en allt större tidspress och att det därför är svårt att hinna med fam-trips till lite mer avlägsna områden.,
– Man passionsspelen i Oberammergau blir en bra möjlighet för oss att slå ett slag för södra Tyskland, säger Iris Müller.
Digitalisering
Tyskland arbetar sedan många år med särskilda teman i marknadsföringen varje år. I år har man kampanjer för det kulinariska Tyskland. 2019 satsar man på Bauhaus 100-årsjubileum och 2020 på 250-årsminnet av Ludwig Van Beethovens födelse.
I sitt marknadsarbete fokuserar DZT allt mer på digitala kanaler.
– Den digitala revolutionen har öppnat helt nya kommunikationskanaler som gör det möjligt för oss att direkt nå kunderna och lära känna dem och deras förväntningar bättre, säger Petra Hedorfer.
Hon påpekade på GTM att 77 procent av alla europeiska resenärer till Tyskland planerade sina resor med hjälp av internet. För resenärer från andra världsdelar var det 90 procent. 63 procent av européerna bokade sina resor på nätet, likaså 80 procent av resenärerna från andra världsdelar.
Viktigast
GTM är det viktigaste affärsforumet för inkommande turism till Tyskland. Själva navet i GTM är två dagars workshop, men GTM innebär också en hel rad kringarrangemang, från mingel och fest till studiebesök. I år deltog 338 tyska utställare: hotell, transportföretag, lokala och regionala turistbyråer och -organisationer med flera. 527 inköpare och journalister fanns också på plats i mässanläggningarna i Dresden.
Årets Germany Travel Mart var den 44:e i ordningen. En deltagare som varit med nästan hela tiden var Ulla Lundwall från Hamanföretaget Cities & Tours som i år gjorde sin (troligen) sista GTM. Och även om hon inte varit med på samtliga har hon medverkat på närmare 40 workshops och byggt upp ett oslagbart kontaktnät i tysk turistnäring.
Den svenska delegationen bestod av fjorton deltagare, inköpare från resebranschen, två journalister och Iris Müller från Tyska Turistbyrån i Stockholm.
Lämna ett svar