Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Spanska Irizar inviger elfordonsfabrik och överraskar med lastbil

Busstillverkaren Irizar invigde på fredagen sin stora elfordonsfabrik där produktionen redan varit igång en tid. Foto: Irizar.

Den välkända spanska busstillverkaren Irizar, i Sverige mest känd för sina turistbussar, invigde på fredagen sin nya fabrik som är byggd enbart för produktion av elbussar och andra eldrivna fordon. Fabriken i staden Aduna, någon mil söder om San Sebastian, ska nämligen inte bara producera elbussar utan också andra eldrivna nyttofordon. I samband med invigningen visade Irizar också upp en batteridriven lastbil som ska sättas i serieproduktion nästa år.

Den nya fabriken kommer till en början att ha en kapacitet på 1 000 fordon om året samt komponenter och elsystem till dessa.

Trots att invigningen ägde rum på fredagen har fabriken varit i drift en tid. Till en början tillverkades en elbuss var tredje dag, men nu är produktionstakten uppe i en buss varannan dag. Enligt Irizar har man nu en orderbok som är så stor att man i september kommer att öka produktionen till en buss om dagen.

Fabriken har sin egen testbana och testbänkar för att säkra tillförlitligheten och effektiviteten hos produkterna.

Idag arbetar 150 personer i fabriken, men antalet medarbetare kommer under året att öka till 200. Irizars prognos är att antalet anställda under de kommande fem åren kommer att öka till mellan 300 och 500. Och det är en ung personal som som svarar för utvecklingsarbete med mera – genomsnittsåldern bland teknikerna är 26 år.

Batteridriven lastbil
Irizar är idag aktivt engagerad i flera stora europeiska projekt när det gäller elektrifiering av städer och kollektivtrafik. Det handlar om projekt med självkörande fordon, förbättrad energilagring, energieffektivitet, standardisering av laddsystem, uppkoppling, artificiell intelligens med mera. Alla dessa områden är, menar Irizar, väsentliga för en ny generation av rena, effektiva, snabba, smarta och uppkopplade transporter.

Det är också där som den batteridrivna lastbil kommer in som Irizar premiärvisade på fredagen.Just den bil som visades är tänkt att användas som sopbil, men Irizars elektriska lastbilar kommer att ha en rad olika användningsområden. I grundutförande är de helt batteridrivna, men de kan också förses med en kompletterande, liten gasmotor för ökad räckvidd.

En Irizar ie elbuss i trafik i London. Foto: Ulo Maasing.

Irizars koncept för fullelektriska bussar bygger på att företaget också tillverkar och installerar nödvändig infrastruktur för laddning, drift och energilagring. Allt är tillverkat inom Irizargruppen och levereras med Irizars garantier.

Tillverkar stadsbussar
Den nya fabriken tillverkar 10,8-meters och 12-meters stadsbussar. Båda typerna har varit i trafik i flera europeiska städer sedan 2014. Vidare tillverkas 18-meters fullelektriska ledbussar. Inom kort startar tillverkningen av dubbelledade batteribussar liksom av andra elfordon.

Paletten av elfordon utgörs för närvarande av tre grundmodeller: Irizar ie bus, Irizar ie tram (trots namnet en buss) och Irizar ie lastbil.

Irizar ie bus har i 12-metersversion varit i trafik i olika städer i Europa sedan 2014. Modellen har enligt tillverkaren en räckvidd på 200 – 220 kilometer vid en genomsnittshastighet på 15 -17 km/tim (ganska normal stadsbussfart, alltså) vilket garanterar 14 – 16 kilometers körning i tung stads- och förortstrafik och under skiftande väderförhållanden.

12-metersversionen kompletteras nu med en 10,8 meter lång buss av samma modell liksom av en 18-meters ledbuss.

Irizar ie tram är trots namnet en elbuss, särskilt avsedd för BRT-linjer och liknande. Bild: Irizar.

BRT-buss
Irizar ie tram är en fullelektrisk BRT-buss som finns i flera versioner, från 12-meters normallängd till 18-meters ledbuss och med en design som påminner om moderna spårvagnar. Maximal passagerarkapacitet är 155 personer.

Modellen är byggd för att snabbt kunna hantera stora passagerarflöden med upp till åtta dörrar, genomgående låggolv, breda gångar, biljettautomater med mera.

Irizars ie truck är intressant, inte minst därför att den vänder på bilden av hur bussar och lastbilar tillverkas. I praktiken har den elektriska lastbilen utvecklats ur Irizars produktion av elbussar. På samma sätt har de två batteridrivna lastbilar som Volvo på kort tid har lanserat delvis utvecklats med teknik och erfarenhet från Volvos elbussar som grund. Tidigare har ju bussproduktionen hos de stora fordonstillverkarna i hög grad byggt på lastbilsproduktionen.

Irizar satsar också på att i hög grad bygga sina elfordon på komponenter från företag i Irizargruppen av företag. Det gäller exempelvis energilagring, motorer och drivlinor som kommer från företag i Irizargruppen. Detsamma gäller bland annat luftkonditionering och dörrar.

Laddsystemen kommer från Jema Energy. Både depåladdning och laddning ute på linjen med pantograf erbjuds.

Den nya fabriken för elektromobilitet invigdes på fredagen av Irizar. I bakgrunden, till vänster ses nya ie tram i tolvmetersversion. Foto: Irizar.

Share Dela

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)