Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kommunala gasbussar med förhinder

En av dagens gasbussar i Örebro. Men vem ska leverera gasen när trafiken socialiseras nästa år? Foto: Ulo Maasing.

En upphandling av biogas till gasbussar i Örebro hotar att vändas till ett bakslag för ett förlusttyngt, kommunalt biogasbolag. Anledningen är att det företag som idag levererar gasen till stadsbussarna i Örebro, finska Gusum, har överklagat upphandlingen som vanns av det kommunägda gasföretaget.

Det förlusttyngda kommunägda Biogasbolaget i Mellansverige AB räknade med att man skulle få fart på verksamheten när Länstrafiken i Örebro bestämde sig för att sparka ut en rad privata operatörer från busstrafiken i länet.

Istället bildade regionen tillsammans med Västmanland ett nytt trafikföretag tillsammans med det samhällsägda bussbolaget där, Västerås Lokaltrafik. Det gemensamt ägda bussbolaget fick namnet Svealandstrafiken och ska bland annat ta över stadstrafiken i Örebro och en stor del av regiontrafiken från och med hösten 2019. Men eftersom Svealandstrafiken är samhällsägd måste man anbudsupphandla gasleveranserna till bussarna.

Biogasbolaget i Mellansverige vann upphandlingen. Men nu har Gasum överklagat resultatet hos förvaltningsrätten eftersom man anser att Svealandstrafiken inte har följt upphandlingsreglerna. Gasum svarar idag för gasleveranserna till stadsbussarna i Örebro som körs av Nobina.

Biogasbolaget ägs till hälften av Karlskoga Energi & Miljö AB och till hälften av Kumla och Örebro kommuners gemensamma utvecklingsbolag Kumbro.

Biogasbolaget har hittills varit en dyr affär för sina kommunala ägare. De senaste tre åren har företaget gått med en sammanlagd förlust på 63 miljoner kronor. Förlusten 2015 var 10,3 miljoner, 2016 40,5 miljoner och förra året 12,3 miljoner.

– Vi blev jätteglada när vi vann upphandlingen, men tyvärr blev det ju en överklagan. Det här är en jätteviktig upphandling. En av de stora anledningarna till att vi startade bolaget var att vi skulle förse länstrafikens bussar med biogas, säger Peter Jarl på Karlskoga Energi & Miljö till Karlskoga Tidning.

Nu brådskar det för Biogasbolaget. För att klara gasleveranserna om man slutligen vinner upphandlingen måste man bygga ut infrastrukturen. Och det arbetet måste börja snart. Hur lång tid de rättsliga turerna tar är det idag ingen som vet.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)