Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya turistbussar på Volvochassier

Brittiska ADL:s dotterbolag Plaxton lanserar nu en dubbeldäckare, byggd på Volvochassi, Plaxton Panorama. Foto: ADL.

Bara en vecka efter Volvo Bussars lansering av sin nya turistbussfamilj presenterar den brittiska busstillverkaren Alexander Dennis, ADL, två nya turistbussar på Volvochassier. Det är dels en dubbeldäckare, dels en enplansbuss med lågentré. Båda bussarna produceras av ADL-ägda Plaxton.

Enplansbussen Plaxton Panther LE är en lågentrébuss som är tänkt för långlinjetrafik där både lättillgänglighet och komfort är viktiga. Det kan vara traditionell expressbusstrafik som har en stor marknad i Storbritannien, men också regional linjetrafik.

Panther LE skulle kunna vara en direkt konkurrent till den enklare versionen av nya Volvo 9700, 9700 Select. Men Volvo planerar inte att marknadsföra 9700 i Storbritannien. Där ska Volvo helt sikta in sig på den lyxiga 9900 som vid lanseringen för en vecka sedan visades i en högerstyrd version och som kommer att göra brittisk debut på bussmässan i Birmingham i månadsskiftet oktober/november.

Nya Plaxton Panther LE är en lågentrébuss byggd på Volvochassi och avsedd för långlinjetrafik. Foto: ADL.

Panther LE har ett plant golv i den främre delen av bussen med 16 bekväma stolar och en permanent rullstolsplats där den rullstolsburne alltid reser med ansiktet i färdriktningen.

Den bakre delen av bussen nås med tre låga trappsteg.Totalt har Panther LE 53 stolar med höga ryggstöd och turistbusstandard, USB-kontakter med mera. Luftkonditionering är standard.

En manuell rullstolsramp är placerad i bagageutrymmet, under golvet fraamför bakhjulen och kan nås från båda sidor.

Panther LE är 14,6 meter, treaxlig och byggd på Volvos chassi B8RLE med Volvos motor D8K på 350 hästkrafter. För växellådan finns två alternativ, Volvo I-shift och ZF:s EcoLife automatlåda.

Den nya dubbeldäckaren Plaxton Panorama kan inredas med upp till 87 platser, varav 65 på det övre planet. Modellen är tänkt för expressbusstrafik liksom för turisttrafik där man vill ha en hög kapacitet. De båda planen förbinds med trappor i bussens främre del och mitt.

Flera alternativ för inredningen på det nedre planet finns, beroende på om operatören vill ha tillgänglighet för rullstolar genom den främre dörren eller mittdörren.

Panorama är 14,5 meter lång och 4,0 meter hög med en bagagekapacitet påå 10 kubikmeter.

Plaxton Panorama är byggd på det treaxliga Volvochassit B11RLE med Volvos D11K motor på 460 hästkrafter samt utrustad med Volvos I-Shiftlåda.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)