Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Miljövänliga bussar hotas av regeringen”

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Regeringsförslag hotar miljövänlig busstrafik. Foto: Ulo Maasing.

Regeringens miljöpolitiska ambition riskerar att bli en kollaps. Idag körs mer än 4400 bussar på HVO. För fem år sedan var det bara ett tiotal. Men ett beslut av regeringen kommer att göra HVO dyrare och samtidigt minska tillgången kraftigt. Många bussbolag kommer att bli tvungna att tanka sina bussar med fossil diesel igen. Det varnar Anna Grönlund, branschchef och vice vd vid Sveriges Bussföretag i en debattartikel i Dagens Samhälle.

Hon pekar på att sedan 2010 har bussarna i den upphandlade trafiken minskat sina utsläpp med nära 20 procent. Anledningen är användningen av HVO, en fossilfri biodiesel med koldioxidutsläpp ner till en tiondel av dieselns.

Men politiska beslut hotar den fortsatta utvecklingen och kommer att tvärtom vrida den tillbaka, varnar Anna Grönlund.

Anledningen är att regeringen vill omklassificera PFAD som är en komponent i HVO. PFAD är en restprodukt – skal och avfall – som blir över då oljan till livsmedelsindustrin har skördats från palmernas nötter.

– När PFAD inte längre kan tillsättas HVO kommer tillgången på detta biodrivmedel kraftigt att minska. Det medför en prisökning som landstingen och därmed resenärerna får ta i form av dyrare biljetter, skriver Anna Grönlund.

– Följden blir minskat resande med kollektivtrafiken. Dessutom kommer många bolag att bli tvungna att börja tanka sina bussar med fossil diesel igen. Alltså en miljömässig tillbakagång.

Regeringens beslut innebär att omklassificeringen ska ske redan vid kommande årsskifte. Men för att branschen ska finna andra komponenter och lösningar för att ersätta PFAD behövs mer tid, skriver Anna Grönlund och vill att tidpunkten ska flyttas fram till 2020.

– Det är förvånande att regeringen mot bakgrund av bussbranschens ledande utveckling mot fossilfritt nu sätter käppar i hjulen för branschen. Bussbranschen vill fortsatt tanka grönt och leda omställningen till en fossilfri fordonsflotta – det gynnar ju både miljön, branschen och resenärerna, skriver hon.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)