Många av de dubbeldäckade sightseeingbussarna med öppen topp i Berlin ska bli eldrivna nästa år. Men bussarna byts inte ut. Istället konverteras de från dieseldrift till eldrift.
Bakaxeln byts ut mot en ny som har utvecklats av Ziehl-Abegg och som är försedd med navmotorer. Konstruktionen är anpassad för låggolvsbussar. Batterierna kan anpassas i enlighet med den räckvidd som operatören vill ha och placeras där tidigare dieselmotorn var monterad.
Förutom Ziehl-Abegg är två andra tyska företag engagerade i projektet, Tassima och IAV. Tassima är specialiserat på att bygga om dieselfordon till eldrift.
– Genom våra nära kontakter med sightseeingföretag känner vi till dessa företags förutsättningar och behov och vet vad städerna kommer att kräva de kommande åren, säger Tassimas styrelseordförande Roland Prejawa.
– I en planerad fabrik i Brandenburg utanför Berlin kommer vi under de närmaste åren att bygga om flera hundra fordon.
Lämna ett svar