Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snart är Swebus och Flixbus ett

Från den 27 augusti ska Swebus integreras med expressbussjätten FlixBus. Foto: Ulo Maasing.

Expressbussföretaget Swebus kommer att under de närmaste månaderna att integreras med den europeiska expressbussjätten FlixBus. Swebus köptes i början av maj av FlixBus från den tidigare ägaren Nobina. Från den 27 augusti kommer Swebus att vara en del av FlixBus och mot slutet av året kommer samtliga Swebus´ nuvarande bussar att vara FixBusgröna. FlixBus planerar också att knyta till sig fler svenska bussföretag som partners.

För medarbetarna på FlixBus svenska huvudkontor har sommaren inte bara varit het temperaturmässigt, utan också arbetsmässigt. Steg för steg ska Swebus helt integreras med FlixBus. I det ingår att FlixBus i linje med sin affärsmodell inte ska ha några egna bussar.

Affärsmodellen bygger på att FlixBus sköter planering av linjenät, kundtjänst, kvalitetsstyrning, marknadsföring och försäljning liksom affärs- och teknikutveckling.

Själva trafiken körs av lokala busspartners i de länder där FlixBus är verksamt. Det är ofta familjeägda företag som ansvarar för den dagliga driften och äger bussarna samt är arbetsgivare åt förarna. Den senaste partnern är Axelssons Busstrafik i Västerås som tar över Swebus´ nuvarande trafik mellan Västerås och Arlanda. Axelssons erbjuder anställning till förare som idag kör trafiken åt Swebus. Likaså tar man över en del av Swebus´ bussar.

Avtalet mellan FlixBus och Axelssons blev klart under onsdagen den här veckan. FlixBus är även i nära dialog med Gimobuss och ytterligare företag runtom i Sverige.

– Vår ambition är att gå vidare enligt samma modell så att förarnas anställningstrygghet säkras och att de får minst lika bra villkor som hittills. Målet är att de ska också få behålla sin senioritet när de byter arbetsgivare. Därför är vi glada att ha hittat en trovärdig partner som Axelssons och ser fram emot fler som kommer att ansluta sig till vårt nätverk där vi kan tillsammans få den svenska långväga bussmarknaden att växa och bli mer attraktiv för resenärerna, säger Jelena Jovanovic, PR-chef för FlixBus i Norden.

–  Partnerskap gör i själva verket möjligt för mindre lokala företag att växa istället för att konkurrerat som det ofta kan vara när stora, internationella bolag kommer in på en marknad.

Förutom Västeråsbaserade Axelssons har FlixBus i nuläget fem andra svenska busspartners: Wärnelius Buss (Linköping), NAL Buss (Eskilstuna) Larsson Resman och Molkoms Buss (Värmland) samt Stefans Buss (Göteborg).

Som en jämförelse har FlixBus i Danmark ett tjugotal busspartners.

– Samtal pågår med flera andra svenska bussföretag med målet att ha klara avtal till hösten och att hela övergången av Swebus till FlixBus ska vara klar under november. Men från den 27 augusti kommer FlixBus´ bokningssystem och varumärke att gälla, uppger Jelena Jovanovic. Idag finns information om FlixBus på Swebus´ bokningssajt

Redan nästa vecka kommer bussarna att påbörja en co-branding-skyltning på bussarnas utsida tillsammans med FlixBus´ varumärke. Co-branding innebär att bussarna bär såväl Swebus´ som FlixBus varumärken.

FlixBus grundades 2013 i Tyskland. Idag har företaget tillsammans med sina lokala små och medelstora busspartners Europas största nätverk av långlinjer med buss med trafik i 27 länder. Företaget har lokala kontor i bland annat Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, Österrike, Kroatien, Italien, Polen, Tjeckien, Ungern, Spanien.

I Europa samarbetar FlixBus med 300 små- och medelstora bussbolag och har bidragit till fler än 7000 arbetstillfällen för bussförare.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)