Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skriande brist på personal till fordonsverkstäder

Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen.

Motorbranschen är i ett nästan skriande behov av mekaniker och annan personal till fordonsverkstäderna, konstaterar Transportföretagen i en ny rapport. Den visar att under 2018 – 2020 kommer motorbranschen att behöva anställa cirka 6 400 personer, varav 2 600 tekniker. Under bara det senate året har behovet ökat med 600 personer.

Efterfrågan på personal i motorbranschen har ökat kraftigt, sedan 2015 med 28 procent. Samtidigt är branschen extremt mansdominerad. Bara sju procent av medarbetarna är kvinnor medan 93 procent är män.

– Att halva befolkningen, trots stora rekryteringsbehov, inte är bättre representerad i motorbranschen är något vi måste jobba stenhårt med. Branschen behöver ökad mångfald, inte minst när det gäller kvinnor, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår.

Rekryteringsbehovet är störst i storstadslänen: 1 200 personer behövs i Stockholms län, 1 100 i Västra Götaland och 700 personer i Skåne.

I rapporten uppger 8 av 10 företag att de under det senaste året har haft svårt att rekrytera. En huvudanledning är svårigheten att hitta personer med rätt och relevant utbildning.

– Kvalitet driver rekrytering. Fordons- och transportprogrammen behöver förbättras för att dels attrahera elever, dels matcha den kompetens som efterfrågas av företagen. Här är det viktigt att skolan, branschen och beslutsfattare samverkar, säger Caj Luoma.

Transportföretagen anser att eleverna i det offentliga grundutbildningssystemet idag inte täcker efterfrågan inom motorbranschen. Därför vill man att antalet platser inom vuxenutbildningen ska öka genom en fortsatt och långsiktig utbyggnad. Dessutom är en utbyggd satsning på arbetsmarknadsutbildningar också av stor betydelse för motorbranschen, anser Transportföretagen.

– Det ska vara möjligt för vuxna att kunna karriärväxla. Det är som vi ser det en nödvändighet för att lösa kompetensförsörjningsfrågan. För att detta ska fungera fullt ut måste både staten och kommunerna i landet satsa på regionala resurspersoner som kan bygga upp och utveckla dialogen mellan utbildningssystemet och det regionala näringslivet. Där har vi en lång sträcka framför oss, säger Caj Luoma.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)