Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Koppla upp och koppla av i kampanj för bussen

Strajpade bussar ska locka resenärer i Skaraborg att välja buss i stället för bil. Foto: Nobina.

Bussoperatören Nobina och Västtrafik satsar för första gången på en kampanj med strajpade bussar för att locka fler resenärer till expressbussarna mellan Trollhättan och Skövde via Lidköping och Skara, det vill säga Linje 1 Express. Kampanjen går ut på att göra de förbättringar man har gjort på linjen synliga och därmed få fler att ta bussen till arbete och skola.

De flesta av expressbussarna på linjen strajpas med budskapet ”Koppla upp och koppla av”. Det syftar på att det finns gratis wifi och usb-uttag ombord och att restiden kan användas till att jobba, plugga eller titta på film till skillnad mot när man kör egen bil.

– Under de senaste åren har vi både ökat antal avgångar, gjort det bekvämare ombord och förkortat restiden på expresslinjen. Det tar endast 25 minuter mellan Skara och Lidköping, 30 minuter mellan Skara och Skövde och direktbuss mellan Lidköping och Skövde tar bara 50 minuter, vilket gör linjen till en attraktiv pendlingsbuss. Nu strajpar vi bussar för första gången för att tydligt visa fördelarna, säger André Sellén, trafikchef på Nobina som kör all linjetrafik åt Västtrafik i Skaraborg.

Under 2017 gjordes det drygt 620 000 resor på Linje 1 Express. I år har resandet ökat med tio procent jämfört med samma period förra året och kundnöjdheten är 96 procent för första halvåret 2018 enligt undersökningar som görs kontinuerligt.

– Att vi ser en kraftig ökning av resor på Linje 1 Express är otroligt glädjande och visar att de satsningar som gjorts har fallit väl ut. Linje 1 Express är en av de största linjerna sett till antalet resor i Skaraborg och är mycket viktig för oss i vårt trafikutvecklingsarbete, säger André Sellén.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)