Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny aktiv bromsassistent på alla Setra och Mercedes turistbussar

Ingen unik situation: en fotgängare kliver ut mellan två parkerade bilar och överraskar bussföraren. Med ABA4 nödbromsas bussen. Foto: Daimler Buses.

För tio år sedan lanserade Mercedes-Benz den första generationen av sin aktiva bromsassistent. Nu blir den fjärde generationen, Active Break Assist 4 (ABA 4) standard på alla turistbussar från Mercedes-Benz och Setra. Tidigare generationer har varnat och bromsat bussen när det funnits risk för kollision med exempelvis andra fordon. ABA4 reagerar även för fotgängare. Tekniken lanseras också i en annan version på Mercedes-Benz stadsbussar.

Först ut med ABA 4 var Setras nya dubbeldäckare S 531 DT som premiärvisades förra sommaren och som är i serieproduktion sedan i våras. Men från och med våren 2019 kommer tekniken att vara standard på alla turistbussar från Mercedes-Benz och Setra. Det är ett värdefullt hjälpmedel för föraren, inte minst med tanke på att många fotgängare idag går i sin egen värld med hörlurar och lyssnar på musik, samtidigt som man knappar på mobilen.

ABA 4 varnar föraren med både ljus- och ljudsignal om det finns risk för kollision med en fotgängare. Samtidigt aktiveras automatiskt en mjuk inbromsning. Det ger föraren en möjlighet att förebygga en påkörning. Föraren kan också varna fotgängaren med signalhornet, själv göra en kraftig inbromsning eller svänga för att undvika en olycka.

Rent tekniskt bygger ABA 4 på en ny generation radarteknik som också finns i de senaste personbilarna och lastbilarna från Mercedes-Benz. Radarn är en kombination av kortdistansradar och radar som läser av hinder på lite längre avstånd.

Långdistansradarn läser av fyrhjuliga fordon och fasta hinder på upp till 250 meters avstånd rakt framför bussen samt tvåhjuliga fordon som cyklar upp till 160 meter framför bussen. Fotgängare registreras på ett avstånd på upp till 80 meter.

Kortdistansradarn har en maximal räckvidd på 70 meter och kan också känna av fotgängare och fordon som är vid sidan av bussens körväg.

Systemet är en utveckling av ABA 3 som introducerades 2014.

Först i världen får Mercedes-Benz stadsbussar som tillval ett liknande system som varnar föraren för olycksrisk med rörliga objekt. Foto: Daimler Buses.

Världspremiär
Även stadsbussarna från Daimler får först i världen en liknande teknik som tillval, Preventive Break Assist, ”förebyggande bromshjälp”. Systemet varnar om det finns en kollisionsrisk med gående liksom med rörliga eller stillastående fordon eller andra föremål.

Eftersom trafikmiljön i städerna är så komplicerad nödbromsas inte bussen automatiskt – däremot minskas hastigheten. Anledningen är bland annat att man vill undvika att busspassagerare skadas, i synnerhet om det finns stående resenärer. Men föraren har naturligtvis möjligheten att bromsa så kraftigt som denne vill.

Döda vinkeln
För att minska riskerna för olyckor med bland annat cyklister och fotgängare som föraren inte ser eftersom de befinner sig i den döda vinkeln på bussens högra sida inför Daimler Buses ett nytt förarstöd, Sideguard Assist. Två radarsensorer är monterade på bussens högra sida, omedelbart bakom höger framhjul.

Sideguard Assist hjälper föraren att upptäcka människor och hinder i döda vinkeln. Foto: Daimler Buses.

Sensorerna övervakar ett område upp till 3,75 meter från bussens sida och varnar med ljussignaler och vibrationer bussföraren om det finns kollisionsrisk med någon i den döda vinkeln.

Tekniken går att få på flertalet stadsbussmodeller från Mercedes-Benz liksom på den högbyggda versionen av turistbussen Tourismo. Likaså på Setras dubbeldäckare S531 DT samt ComfortClass 500 och TopClass 500.

På stadsbussarna övervakar radarn hela bussidan liksom ett band på två meter framför och bakom bussen. Även på turistbussarna övervakas hela sidan. Men där övervakar radarn dessutom ett område fem meter framför bussen och upp till femton meter bakom denna.

I likhet med ABA 4 visade Daimler Buses sidoradarn för första gången när man presenterade Setras nya dubbeldäckare där den är standard, men nu finns tekniken alltså som tillval på en rad andra modeller från Setra och Mercedes-Benz.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)