Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Utvidgade regler för miljözoner

Dagens miljözoner gäller endast tunga fordon. Från den 1 januari kan kommuner införa miljözoner även för lätta fordon med mera. Foto: Ulo Maasing.

Kommunerna får nya möjligheter att införa miljözoner enligt ett beslut som regeringen fattade på torsdagen. De nya reglerna innebär att miljözoner kan införas även för lätta bussar och lastbilar samt för personbilar. Det är kommunerna själva som beslutar om miljözoner och var de ska införas. De nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2020.

De nya reglerna omfattar tre klasser av miljözoner:

Miljözon klass 1 (dagens miljözon)
I miljözon klass 1 får alla lätta fordon köra. För tunga fordon gäller tillträde i miljözon klass 1 enligt gällande bestämmelser.

Miljözon klass 2
I miljözon klass 2 ställs krav på personbilar, lätta bussar och lätta lastfordon. För att få köra i miljözon klass 2 måste fordon med såväl bensinmotor som dieselmotor tillhöra utsläppsklass Euro 5 eller bättre. Från och med den 1 juli 2022 skärps kraven för bilar med dieselmotor. Från den tidpunkten ska dieselbilar uppfylla kraven för Euro 6 för att få köra i miljözon klass 2.

Miljözon klass 3
I miljözon klass 3 ställs högst krav. Där får endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon köra, lätta som tunga fordon med tillägget att för gasfordon gäller utsläppskrav Euro 6. När det gäller tunga fordon får även laddhybrider köra om fordonet uppfyller utsläppskraven för Euro 6.

Bland annat färdtjänstfordon är undantagna från miljözonsbestämmelserna.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)