Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

70 zoner blir tre i Västra Götaland

Västtrafiks mer än 70 zoner planeras bli tre. Foto: Thomas Harrysson.

En rejäl förändring av taxesystemet för kollektivtrafiken i Västra Götaland kan bli verklighet år 2020. Regionens kollektivtrafiknämnd föreslår nu att dagens mer än 70 zoner ersätts med ett helt nytt system med endast tre zoner. Enklare för resenärerna, enklare för medarbetarna i kollektivtrafiken och mer attraktiv kollektivtrafik är tanken bakom den drastiska förändringen av zonsystemet i Västra Götaland.

Västra Götalandsregionen har under flera år, tillsammans med Västtrafik, arbetat med att förenkla biljettsystemet. I det arbetet har det ingått att se över zonstrukturen i Västra Götaland.

För att göra resandet enklare, till exempel för de som reser över kommungränser, föreslår Västra Götalandsregionen att dagens över 70 zoner slås samman till tre zoner. Det ligger i linje med förändringar i zonstrukturen som flera andra kollektivtrafikmyndigheter i Sverige har gjort på senare år.

I förslaget omfattar zon A Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö, zon B omfattar övriga nio kommuner i Göteborgsregionen inklusive Kungsbacka, och zon C omfattar resterande 37 kommuner i Västra Götaland.

Göteborgs stad subventionerar idag periodkorten i den egna kommunen med ca 150 mnkr per år. I samband med zonförändringen kommer Västra Götalandsregionen att ta hand om Göteborgs subvention för att kunna hålla nere priset på periodkorten i hela den nya zonstrukturen i Västra Götaland. Om sedan någon kommun vill rabattera periodkort så kommer det fortfarande att vara möjligt.

Den 9 oktober väntas regionfullmäktige klubba ändringen som kan träda i kraft 2020.

Nästa år höjs priserna i kollektivtrafiken i Västra Götaland med i genomsnitt 2,5 procent. I korthet innebär prisjusteringen en höjning på cirka tre procent för enkelbiljetter och cirka två procent för periodbiljetter. Kilometerpriserna på kontoladdningskorten kommer även att höjas.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)