
Mercedes-Benz fullelektriska stadsbuss eCitaro debuterar på IAA för en större publik. Foto: Ulo Maasing.
De två största nyheterna från Daimler Buses, dit Mercedes-Benz och Setra hör, har båda stjärnor i nosen. Det är dels stadsbussen Citaro i fullelektrisk version som nu debuterar för en större publik, dels den nya generationen av minibussen Sprinter. Daimler har traditionellt en av de största hallarna på mässan och lite till där man visar bortåt hundra fordon ur sin breda produktpalett. Mest transportbilar och lastbilar i alla de storlekar, men även en rad bussar. Och spännande visioner. Men de stora nyheterna på bussidan är alltså två.
Den visades för fackpress i juli då vi också presenterade den, men på IAA debuterar stadsbussen Mercedes-Benz eCitaro för en bredare publik. En rad andra tillverkare, både stora och mindre, har lanserat elbussar under senare år och Mercedes tillhör långt ifrån tätklungan i lanseringarna kan man räkna med att eCitaro kommer att synas i många städer under kommande år. Med Daimlers muskler i ryggen är allt annat osannolikt.
Den fullelektriska eCitaro bygger på storsäljaren Citaro som har sålts i mer än 50 000 exemplar. Utseendemässigt är släktskapen med ”vanliga” Citaro tydlig, men eCitaro har också en hel del gemensamt med den konceptbuss, ”framtidsbuss” som Mercedes-Benz visade upp för några år sedan och som vi då rapporterade om. Såväl exteriören med sina mjukare former som interiören har fått sig ett lyft jämfört med Citaro.
Drivlinan i eCitaro bygger på ZF:s portalaxel AVE 130 med navmotorer och en effekt på 2 x 125 kW och ett vridmoment på 2 x 485 Nm. Litiumjonbatterierna är uppdelade i tio moduler med en total kapacitet på 243 kWh. Två moduler är monterade på taket, fyra baktill i bussen och ytterligare två eller fyra moduler kan fås, även de monterade på taket.
Med tio batterier väger bussen tom 13,44 ton, bruttovikten är 19,5 ton vilket innebär att den kan ta cirka 88 passagerare. Som standard levereras eCitaro för depåladdning, men pantograflösningar erbjuds också av Mercedes-Benz.

På IAA visar Mercedes-Benz också den nya generationen Sprinter, här representerad av sprinter Ttransfer. Foto: Ulo Maasing.
Kylning, och framför allt uppvärmning av en stadsbuss under kalla dagar är en stor energislukare. Vid – 10 grader fördubblas energiförbrukningen i en stadsbuss, jämfört med när ingen uppvärmning behövs. Mercedes´ tekniker har lyckats reducera energibehovet för uppvärmning med 40 procent. För uppvärmning används AC:n som en värmepump.
Under besvärliga trafikförhållanden är räckvidden enligt tillverkaren 150 kilometer sommartid, under ideala förhållanden 250 kilometer utan tilläggsladdning på linjen.
Sprinter
På IAA har Mercedes-Benz också premiär för den nya generationen av sin populära minibuss Sprinter som kommer nu lanseras i flera utföranden: Sprinter City 75 stadsbuss, Sprinter Transfer samt Sprinter Mobility, tänkt för bland annat färdtjänst. Gemensamt för de olika modellerna är att de är planerade för att vara uppkopplade och levereras som standard med ett nätverk för detta och en särskild modul för uppkoppling.
Sprinter City 75 är en 8,5 meter lång och 2,02 meter bred buss för upp till 38 passagerare. Bussen har låg entré och ett låggolv vars storlek kan anpassas efter beställarens önskemål. Detsamma gäller förarplatsen.
Sprinter Transfer är en allroundbuss på 5,9 – 7,7 meter och med 12 – 22 passagerarplatser. Först ut, och på plats på IAA, är Sprinter transfer 35 på 6,97 meter och med plats för 15, 18 eller 19 passagerare, beroende på inredning.

Tillsammans med BASF och amerikanska VIA utvecklar Mercedes-Benz ett nytt, självkörande, uppkopplat och elektriskt fordon för stadstrafik. I persontrafikutförande, som här, kan den ta iupp till 12 passagerare. Foto: Ulo Maasing.
Vision
Daimler blickar också framåt med uppkoppling, en snabb elektrifiering och utveckling av autonoma, självkörande fordon.
I bland annat London och Berlin är man engagerad i så kallad ridesharing, alltså appstyrd trafik med minibussar. Som en del i det arbetet har Mercedes-Benz vans etablerat samarbete med BASF i ett långtgående projekt med elektromobilitet, digitalisering och autonoma fordon. På IAA presenterar man visionen URBANETIC som är vad man kallar en mobilitetsplattform som kan anpassa för såväl gods- som personbefordran.
Basen är en självkörande, elektrisk plattform vars påbyggnad lätt och snabbt kan bytas ut efter fordonets arbetsuppgift för tillfället. För personbefordran kan fordonet ta upp till tolv passagerare, medan godsmodulen kan transportera upp till tio pallar gods. Totallängd är 5,14 meter, lastutrymmet/kupén är 3,7 meter lång.
Resultatet är ett fordon som helt kan förändra mobilitet och transporter i städerna med ett flexibelt nät för person- respektive godstransporter och med ett mycket effektivt utnyttjande av fordonen.
Lämna ett svar