Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

FlixBus startar ny elbusslinje

Expressbussjätten FlixBus etablerar en ny elbusslinje i Tyskland. Här laddas bussen, en BYD C9. Foto: FlixBus.

Den europeiska expressbussjätten startar nu ännu en linje som trafikeras med elbussar. Efter att i april ha testat helelektriska bussar på längre sträckor i ett pilotprojekt mellan Paris och Amiens i Frankrike inviger man på torsdagen det man uppger vara världens andra helelektriska expressbusslinje. Linjen går mellan de tyska städerna Frankfurt och Mannheim som ligger cirka nio mil från varandra. Bussarna kommer att använda 100 procent grön el från Greenpeace Energy.

Elbussen på linjen, levererad av kinesiska BYD, kommer att köra två tur- och returresor om dagen på linjen där den också stannar vid Frankfurts flygplats. Enligt en studie från Atmosfair spar elbussen ungefär 82 ton koldioxidutsläpp under sitt första år jämfört med en vanlig buss med förbränningsmotor.

– Vi vill bidra till att forma framtidens mobilitet. Trots att helelektriska bussar i dagsläget är avsevärt dyrare att köpa in, är vi övertygade om att detta på sikt kommer att vara en värdefull investering för oss som företag, för våra kunder och för miljön, säger André Schwämmlein, FlixBus´ grundare och vd.

Bussen kommer att laddas en eller två gånger om dagen samt över natten på en laddstation på Mannheims busstation eller på en tillfällig laddstation i Frankfurt.

– Vårt mål är att övertyga fler att välja kollektivresor eller bildelning eller cykel. Det räcker inte med att bara växla till fordon med elmotor. För att fordon ska vara miljövänliga måste de använda grön el. Det räcker inte heller enbart med teknologiförändringar utan det behövs även en förändring i synsättet på hur vi reser, säger Sönke Tangermann, styrelsemedlem i Greenpeace Energy.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)