Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Första reguljära förarlösa busslinjen invigd

“This is not a test”. Genom att sätta upp en tidtabell invigdes på onsdagen det som uppges vara världens första reguljära busslinje med självkörande bussar av fr v trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(MP), miljö- och kollektivtrafiklandstingsrådet Tomas Eriksson(MP) och Järfällas kommunstyrelseordförande Emma Feldman(M). Foto: Ulo Maasing.

Det som uppges vara världens första reguljära busslinje med autonoma, självkörande, bussar invigdes på onsdagen i Järfälla, nordväst om Stockholm. Linjen ingår nu i SL:s vanliga linjenät där den har fått nummer 549. ”Ett linjenummer att lägga på minnet. Det här är inledningen på en unik framtidssatsning”, sa trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) när han tillsammans med sin nyutnämnde kollega i Stockholms läns landsting, milö- och kollektivtrafiklandstingsrådet Tomas Eriksson(MP) och Järfällas kommunstyrelseordförande Emma Feldman(M) invigde linjen.

Det klipptes inga band vid invigningen. Istället satte de tre med gemensamma krafter upp en tidtabell på linjens ändhållplats på Stora Torget, själva hjärtat i det stora stadsbyggnadsprojekt som utgör Barkarbystaden. Linje 549 är nämligen inte något tidsbegränsat försök utan en satsning på många års sikt. Trafiken med de förarlösa bussarna kommer dock att utvecklas och förändras de kommande åren.

Två av de tre eldrivna, självkörande bussarna som till en början kommer att trafikera SL:s linje 549. Foto: Ulo Maasing.

När den ordinarie trafiken startar på torsdagen ska bussarna vara igång vardagar klockan 06.30–09.30 och 13.00–19.30 samt dagtid på lördagar. SL-kort krävs för att få åka med. Linjen går mellan Stora torget i Järfälla och Barkarby Handelsplats med ett par mellanliggande hållplatser. Trafiken körs av bussoperatören Nobina.

Till en början kommer den 1,5 kilometer långa linjen att trafikeras med tre autonoma små elbussar med plats för tolv passagerare i varje.

Maxhastigheten på linje 549 är 15 km/tim.

Nästa år kommer ytterligare tre bussar. Men det är bara början. 2020 startar Storstockholms första BRT-linje. Linjen ska trafikeras med elledbussar och skapar en snabb förbindelse till tunnelbanan i Akalla och senare även till Barkarby pendeltågsstation. 2025 kommer T-banan till Barkarby.

Då ska de autonoma bussarna vara anropsstyrda och i princip kunna hämta eller lämna resenärerna vid dörren. Idag är de bundna till linjen där de i bostadsområden kör på gator som är för smala och kurviga för att vara lämpliga för stora bussar.

Människan i staden
– Det här projektet handlar inte bara om självkörande bussar. Det är en del av en idé om människan i den moderna staden och startskottet för något helt nytt i hur vi bygger våra städer, framhöll Kristoffer Tamsons vid invigningen.

– Vår ambition är att ha världens modernaste kollektivtrafik i världens modernaste huvudstadsregion och att framtidens stad och framtidens kollektivtrafik ska växa fram hand i hand. Nu tar vi ännu ett tydligt steg i den riktningen och blir först i världen med självkörande i reguljär linjetrafik sa Kristoffer Tamsons.

– Bussarna kommer att bidra till att människors beteende förändras. Med autonoma, anropsstyrda fordon kommer människors mobilitet att förändras, kommenterade miljö- och kollektivtrafiklandstingsrådet Tomas Eriksson.

– Självkörande bussar är en av flera satsningar för att fler barkarbybor ska få nära till en hållplats och livet att gå ihop utan bil. När bussarna nu rullar i linjetrafik blir framtidens kollektivtrafiklösningar vardag.

En annorlunda SL-hållplats. Foto: Ulo Maasing.

Henrik Dagnäs, vd för Nobina Sverige, ser framför sig en snabb utveckling av de autonoma bussarna.

– Sett i ett femårsperspektiv kommer trafiken att förändras från att vara linjebunden till att vara anropsstyrd och ansluta till annan kollektivtrafik. Åtminstone vissa tider kommer vi säkert att ha en värd ombord också i framtiden. Idag är det ett krav från Transportstyrelsen.

– Inom fem år kommer vi att använda autonom teknik även i den ordinarie busstrafiken, men där handlar det inte om att avskaffa föraren utan mer om ett förarstöd vid exempelvis hållplatser, men också för rangering av bussar i depåer och verkstäder.

– Men kanske får vi relativt snart se en helt självkörande busslinje också relativt snart i Barkarbystaden. Det är i alla fall vår ambition att nå dit inom fem år, säger Henrik Dagnäs leende och utan att vilja precisera sig mer.

Att Nobinas engagemang i utvecklingsprojekt som det i Barkarbystaden i alla fall på kort sikt inte är någon guldgruva gör Henrik Dagnäs ingen hemlighet av.

– Det är en investering i kunnande för oss. Och en positionering i samhället. Vi ska vara en aktör som ligger i framkant och inte bara testar nya lösningar och ny teknik utan använder den på riktigt. Och vi ser det inte som en tekniklösning utan som en kollektivtrafikläsning, säger Henrik Dagnäs.

Men för att den här typen av utvecklingsprojekt ska bli verklighet och framgångsrika krävs att många parter samverkar, betonar han. Och så är fallet i Järfälla där kommunen står för infrastrukturen, även för den kommande BRT-linjen, där landstinget är engagerat genom SL, där även Vinnova satsar och där Nobina har sin del. Hela satsningen sker inom det befintliga trafikavtalet mellan Nobina och Stockholms läns landsting.

– Dagens SL går i bräschen för att utveckla nya lösningar och öppna för innovationer. Och i de upphandlingsregler som finns ges det möjlighet att upphandla innovationer, även om inte alla huvudmän gör det, säger Henrik Dagnäs.

Och att gå i bräschen när det gäller innovationer och utveckling är inget som varken Emma Friedman, Tomas Eriksson eller Kristoffer Tamsons har något emot. Tvärtom.

– Vi ska inte följa utvecklingen. Vi ska leda den, säger Kristoffer Tamsons.

Han aviserar att en liknande satsning som i Barkarbystaden i Järfälla snart är aktuell söder om Stockholm, i ett nytt stadsbyggnadsprojekt där, Vegastaden. Där ska en ny pendeltågsstation öppna nästa år och självkörande bussar kan se till att pendlarna smidigt kommer den sista biten till eller från stationen.

Men Barkarby är spjutspetsen.

– Jag är glad över att Järfälla tillsammans med landstinget och Nobina nu är först i världen med att inviga dessa självkörande bussar i reguljär linjetrafik. Det är viktigt att Järfälla fortsätter att vara i centrum när det kommer till nya innovationslösningar för att förbättra både livsmiljön och livskvalitén för både befintliga och nya Järfällabor, säger Emma Feldman(M), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)