
Johan Casselgren, biträdande professor i experimentell mekanik vid Luleå tekniska universitet, ska följa elbusstrafiken i Luleå. Foto: Luleå tekniska universitet.
Europas nordligaste elbusslinje invigdes nyligen i Luleå. Stadens elbussar ska också vara ett forskningsprojekt för forskare vid Luleå Tekniska universitet. De ska särskilt studera hur väl elbussarna kommer att klara det stränga vinterklimatet i norra Sverige. Bland annat ska en väderstation sättas upp vid en av laddstationerna på linjen.
– Vi hoppas på en riktigt kall vinter, med ihållande kyla ner mot -30 grader, för att testa detta ordentligt, säger Johan Casselgren, biträdande professor i experimentell mekanik vid Luleå tekniska universitet, som även varit delaktig i upphandlingen av den nya elbusslinjen.
Medeltemperaturen i Luleå i december, januari och februari brukar ligga kring -10 grader, men Johan Casselgren hoppas på betydligt kallare temperaturer än så för att bussarnas kapacitet ska prövas i skarpt läge.
– Vi kommer att sätta upp en väderstation vid en av laddstationerna för att kunna följa kopplingen mellan väder och bussarnas laddningsbehov. Det ska bli väldigt spännande att se hur elbussarna klarar vinterklimatet, säger han.
– Det är ju inte bara temperaturen som är intressant utan även hur laddningen påverkas av snö på till exempel kontakdon och på laddplatserna, då det är viktigt att bussarna här rätt position relativt laddstationerna. Det kan medföra att vinterväghållningen på dessa platser behöver utföras på ett annat sätt i dag.
Satsningen på elbussar är ett samarbete mellan Luleå Lokaltrafik, Luleå Energi och Luleå kommun, som har som ambition att 75 procent av lokaltrafiken år 2020 sker med fordon som drivs av fossilfria drivmedel.
Fem elbussar från finska Linkker och som drivs med förnybar el från vattenkraft ska i vinter trafikera Europas nordligaste elbusslinje.
Lämna ett svar