Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Konkurrens med skattebetald trafik stor utmaning

Elisabet Angelin på Tomas Buss och Silverlinjen driver kommersiell busstrafik.

Sex år har gått sedan den nya kollektivtrafiklagen trädde ikraft. Men fortfarande har den kommersiella linjetrafiken med buss knappast utvecklats. På ett av Persontrafiks sista måndagsseminarier diskuterade varför och vad som kan göras för att förenkla kommersiella initiativ.

Av Paula Isaksson

Elisabet Angelin är vd för Tomas Buss på Öland som tillsammans med Silverstrands Trafik driver expressbusslinjen Silverlinjen mellan Öland och Stockholm. Hon är också styrelsemedlem i branschorganisationen Sveriges Bussföretag. Tvärt emot vad många förväntade sig inledde hon seminariet med att hävda att den kommersiella busstrafiken visst utvecklas, det går bara lite långsamt.

– Att utvecklingen går långsamt beror ur min synvinkel på att det krävs en enorm arbetsinsats, engagerade medarbetare, bra samarbetspartners, stark tilltro till sin affärsidé, kapital och så lite tur på det för att driva kommersiell busstrafik, konstaterade Elisabet Angelin.

För att utvecklingen ska fortsätta framåt krävs det också flera saker enligt Elisabet Angelin. Dels att de privata aktörerna tar del i digitaliseringen och har bekväma långfärdsbussar, dels att de har moderna bokningsplattformar och är pålitliga.

– De stora utmaningarna är sedan att klara konkurrensen med andra, särskilt skattefinansierade transportslag och att den kommersiella trafiken får tillgång till terminaler.

Leif Magnusson, Västra Götalandsregionen.

Sedan 2013 till har Västra Götalandsregionen drivit ett branschöverskridande projekt om tillträde till kollektivtrafikens infrastruktur. Medverkande i projektet har varit såväl trafikföretagen som Göteborgs stad och Västtrafik.

– Vi har haft många diskussioner som varit viktiga för att vi ska förstå varandra och försöka hitta lösningar som vi kan leva med, berättade Leif Magnusson, Västra Götalandsregionen.

Utgångspunkten har varit att sätta resenären i centrum.

– Varje gång som vi har haft olika ståndpunkter har vi stannat upp och frågat oss vad som är bäst för resenärerna. En annan viktig sak har varit att inte undantränga något trafikslag, vare sig den upphandlade eller kommersiella trafiken.

Projektet har bland annat lett till att Västtrafik har flyttat ut lokal trafik från Nils Ericsonterminalen för att ge plats åt de kommersiella aktörerna.

– Vi har också haft som princip att vi ska ha transparens i prissättningen. I vårt fortsatta arbete kommer vi jobba tillsammans med informationssystem, och förhoppningsvis också biljettsamverkan på sikt.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)