Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hur får vi många och bra bussförare?

Marie Ridén och Cecilia Jernheim från Keolis som har startat egen trafikskola.

Om inte fler bussförare utbildas finns risk för att samhällsviktiga yrkesgrupper inte kan koma till sina arbetsplatser. För ett år sedan slog Keolis upp portarna till en egen certifierad trafikskola vilket bolaget berättade om på ett av Persontrafiks seminarier under måndagen.

Av Paula Isaksson

Till 2020 behöver bussbranschen 7 200 nya förare. Bara i Stockholmsområdet behövs 3 000 nya förare. För att sköta kompetensförsörjningen på egen hand har Keolis startat en trafikskola som efter ett år har hunnit utbilda 170 bussförare. Bland annat samarbetar Keolis med Komvux.

– Om vi inte har några bussförare finns det ingen som kan köra läkare och sjuksköterskor till deras arbeten. Det är en samhällsrisk, sa Marie Ridén och Cecilia Jernheim från Keolis.

För att få ut välutbildade förare som ger rätt service och bemötande har branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik tagit fram ett branschgemensamt utbildningsmaterial för förarcertifiering. Tio regionala kollektivtrafikhuvudmän är med i nätverket för certifieringen. Eva Klingstedt från Skånetrafiken och Anders Bagewitz, Länstrafiken Kronoberg berättade om vad förarna bland annat får lära sig.

– Förutom att de ska bemöta kunderna rätt handlar det om att de ska få förståelse för att de företräder ett varumärke, att de tänker på vad de kan göra för att varumärket ska komma i sin bästa dager.

Provet innehåller också kunskapsfrågor om branschen och en lokal del där medlemmarna i nätverket kan komplettera med frågor, förklarade Eva Klingstedt.

– De kan själva lägga in sådant som de vill att förarna ska lära sig.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)