Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nyskapande uppsats om BRT belönad

Frida Odbacke, i mitten, fick ta emot priset av K2:s föreståndare John Hultén och K2:s utbildningskoordinator Helena Svensson. Foto: Ulo Maasing.

Årets bästa examensarbete på temat ”Kollektivtrafik på väg” prisbelönades på Persontrafikmässan i Stockholm på tisdagen. Priset på 60 000 kronor gick till Frida Odbacke, Lunds universitet, för hennes examensarbete ”Bedömningsverktyg för svensk BRT – Redskap för planering och utvärdering av högkvalitativa bussystem i Sverige”.

Sedan drygt tio år tillbaka har priset delats ut för att uppmärksamma uppsatser som är av intresse för kollektivtrafikbranschen och håller högsta vetenskapliga kvalitet.

Frida Odbacke skrev sitt examensarbete vid Institutionen för Teknik och Samhälle, Lunds Tekniska Högskola vid Lunds universitet och juryns motivering lyder:

”För att ha tydliggjort vad BRT är i den svenska kontexten och därmed ökat förståelsen för BRT samt att ha utformat ett praktiskt och användarvänligt verktyg för planering av BRT-system som fungerar i Sverige. Verktyget hjälper till att skapa en konkret bild av det som många hittills haft en vag idé om. Arbetet är mycket välskrivet, håller god vetenskaplig höjd och är ingenjörsmässigt exemplariskt genomfört.”

Helena Svensson, utbildningskoordinator på K2, nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, är juryns ordförande.

– Vi är verkligen glada att kunna dela ut det här priset. Det sätter fokus på forskningen kring aktuella kollektivtrafikfrågor och det var flera intressanta och viktiga teman som dök upp bland årets examensarbeten. Det är många duktiga studenter som intresserar sig för kollektivtrafik och det är mycket lovande inför framtiden, säger Helena Svensson.

Frida Odbackes examensarbete, som du kan ladda ner här, bygger på 24 kriterier som har ställts samman i ett verktyg. Med verktyget kan man sätta poäng på en BRT-linje. Med det som grund kan man klassa linjen som 1-, 2-, eller 3-stjärnig BRT.

Kriterierna och poängsystemet är int4 avsett för att städer ska tävla med varandra utan för att hjälpa politiker, planerare och andra att se och värdera olika kriterier för att göra en BRT-linje attraktiv – och därmed locka fler resenärer.

Karlstads snabbusslinje, som invigs den 9 december, är klassad som enstjärnig BRT. Foto: Ulo Maasing.

Som mest kan en BRT-linje få 100 poäng, vilket i praktiken svarar mot en i alla avseenden perfekt linje. En enstjärnig linje måste ha nått minst 45, en tvåstjärnig minst 65 och en trestjärnig minst 85 poäng.

Som exempel kan man notera att MalmöExpressen, linje 5 i Malmö, inte når nivån för en enstjärnig linje, medan Karlstads superbusslinje som invigs i december kommer att klassas som enstjärnig.

Förutom Helena Svensson ingick Lars Annerberg från Sverige Bussföretag och Lars Sandberg från Svensk Kollektivtrafik i juryn. Priset sponsras av SKL, Nobina, Nettbuss Sverige, Keolis, Arriva, Transdev och Björks&Byberg.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)