Svensk premiär hade på Persontrafik Mercedes-Benz helelektriska stadsbuss eCitaro. Marcus Gunnarsson och Ergiz Esen klippte band tillsammans med Bernd Mack från det tyska huvudkontoret och Patrik Lämborg, vice vd, EvoBus Sverige.
Persontrafikmässan på Stockholmsmässan tidigare i veckan slog i år alla rekord med fler utställare, fler besökare, fler seminariedeltagare, fler partajande branschpersoner än någonsin tidigare. Att årets Persontrafik blev en dundrande framgång är klart – med 6 418 besökare och 1 133 seminariedeltagare.. Nästa Persontrafikmässa äger rum på Svenska Mässan i Göteborg, hösten 2020. Men redan i sommar är det dags för en ny, stor kollektivtrafikmässa och -konferens i Stockholm.
Den 9-12 juni 2019 äger den internationella kollektivtrafikunionen UITP: världskongress och mässa rum i Stockholm. Reservera dagarna – det finns inget större arrangemang i världen när det gäller kollektivtrafik.
För dig som missade Persontrafik kommer här en tillbakablick på några av de Sverigenyheter som presenterades där – och lite till. Samtliga bilder: Ulo Maasing.
I Setras och Mercedes-Benz monter fanns bland annat nya Mercedes-Benz eCitaro.
Sverigepremiär var det också för Temsas elektriska stadsbuss Avenue Electron.
Elektriskt i mindre format och ny för de flesta var denna Orion E från Mellor/BK Invest – en elektrisk färdtjänst- och servicelinjebuss med genomgående lågt golv som just nu testas av Sandarna Transporter/Sönebuss i Göteborg.
Vinga Bus Partner tog påven till hjälp för att visa elektriska polska City Smile Electric och den lilla elektriska småbussen från Tribus som kan köras med B-körkort.
Vinga Bus Partners Albert Johannesson och Simon Larsson kunde också introducera en ny medarbetare, Stina Johansson som sedan den 1 oktober är marknadsassistent på Vinga Bus Partner i Kungälv. Tidigare har hon arbetat med försäljning och tagit examen som digital marknadsförare på Sälj- och Marknadshögskolan.
VDL visade turistbussen Futura och denna elektriska stadsbuss, Citea Electric.
Förutom nya bussar bjöd Volvo på en riktig nostalgitripp med denna Volvo B 705, en 8 meter lång buss som tillverkades åren 1958-1964. En liten buss med 90-hästars motor med plats för 25 passagerare. Just detta exemplar gick i linjetrafik mellan Mariannelund och Vetlanda fram tills dess att bussen ställdes av 1974. Efter ett ägarbyte 2012 gjordes en allmän översyn, däck och batterier byttes, och idag rullar bussen som veteranfordon i Mjölby.
Hos Volvo fanns också nya turistbussen 9900 samt den första av de elbussar som i vinter ska sättas i trafik av Nobina i Malmö på uppdrag av Skånetrafiken.
Mer elbussar: Iveco Bus´ svenska återförsäljare Wetlandia hade i sin monter bland annat denna helelektriska Heuliez Linium. I ledbussutförande har modellen sålts till bland annat Trondheim.
Världens största busstillverkare, kinesiska Yutong, fanns på plats med en fullelektrisk stadsbuss som man har sålt i 14 exemplar till Reykjavik. I Roskilde, Danmark, ska 20 likadana bussar snart sättas i trafik.
Inga nya bussar presenterades av Irizar, men det var däremot Persontrafikdebut för svenska återförsäljaren Lecab som sedan i somras representerar den spanska busstillverkaren.
Äldre bussar kan bli som nya. Nästan, i alla fall. Estniska Busland visade vad en spabehandling för bussen kan göra med det klassiska greppet ”Före – efter”.
Taggat som: Persontrafik
Lämna ett svar