Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Politik för attraktivare busstrafik efterlyses i ny vision för transportsektorn

Satsning på busstrafikens framkomlighet för att få fler att välja kollektivtrafik framför den egna bilen är en av de viktiga åtgärder som IRU lyfter i sitt förslag till ny vision för minskad klimatpåverkan från vägtransportsektorn fram till 2030. På bilden BRT-systemet Mettis i Metz, Frankrike. Foto: Ulo Maasing.

Den internationella vägtransportunionen, IRU, väntas på sin världskongress i Muscat, Oman, nästa vecka besluta om en ny vision för hur vägtransportsektorn ska minska sin klimatpåverkan fram till år 2050. Bland annat tar IRU upp bättre framkomlighet för busstrafiken liksom politiska åtgärder för att göra busstrafiken mer attraktiv och effektiv.

I ett dokument som IRU har sänt ut till delegaterna inför kongressen tar IRU upp flera frågor för att transportsektorn ska kunna bidra till fastlagda politiska mål i energi- och klimatfrågor. IRU hänvisar i sin vision till de gemensamma klimatmålen från klimatkonferensen i Paris. De innebär vi ska begränsa temperaturförändringen till 2 °C, men bör sträva efter att hålla den under 1,5 °C.

IRU betonar i visionen att den samlade vägtransportsektorn både har vilja och kunskap att nå målen men framhåller att de åtgärder som industri och företag vidtar måste kompletteras med kraftfulla åtgärder från politiska beslutsfattare och myndigheter världen över.

Stöd till forskning och utveckling, regelverk och villkor som premierar klimatsmarta fordon och större fordon, en positiv syn på alla typer av biodrivmedel och politiska åtgärder för att göra busstrafiken attraktiv och effektiv för att locka fler resenärer att ställa den egna bilen är åtgärder som IRU pekar ut som viktiga för att den samlade vägtransportsektorn ska kunna nå de ambitiösa klimatmålen.

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)