Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Femårsjubileum för elbussar i Wien

Wien tillhör pionjärerna i Europa när det gäller elbussar i kollektivtrafiken. Sedan sommaren 2013 har tolv åttametersbussar från Bredamarini trafikerat två linjer i stadskärnan. Foto: Ulo Maasing.

Medan många städer, inte minst i Sverige, alltjämt diskuterar att införa elbussar i kollektivtrafiken har elbussar i reguljär trafik firat sitt femårsjubileum. Sedan sommaren 2013 har två busslinjer i centrala Wien trafikerats med små elbussar, anpassade för citytrafik på de trånga gatorna i centrala Wien. De tolv bussarna har sedan starten minskat koldioxidutsläppen i staden med mer än 1 000 ton. Det motsvarar de sammanlagda koldioxidutsläppen från mer än 400 stadsbor.

Emissionsfri och mindre emissionsfri trafik i centrala Wien. Foto: Ulo Maasing.

Med sin satsning på de små elbussarna på linjerna 2A och 3A har lokaltrafiken i Wien, Wiener Linien, varit en av föregångarna i Europa när det gäller elbussar. Bussarna laddas vid ändhållplatserna via en pantograf på busstaket. Kraften hämtas från luftledningarna på det omfattande spårvägsnätet i Wien.

Nattetid laddas bussarna i depå med el från en närbelägen tunnelbanelinje.

Wien kan vara rejält kallt vintertid och varmt på sommaren. Såväl luftkonditionering som uppvärmning sker helt elektriskt.

Under de fem år som de tolv små elbussarna har trafikerat Wiens gator har de befordrat närmare 3,8 miljoner passagerare.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)